Gondolj bele: szeretnél felvenni egy alkalmazottat, és érkeznek is az interjúalanyok:
- Az örök realista, aki mindig mindent elemez
- A mókamester, aki folyamatosan gondoskodik a csapat jó hangulatáról
- Az örök optimista, aki minden problémával kapcsolatban pozitív hozzáállású
- A pesszimista, aki mindig borúsan lát mindent, folyamatosan panaszkodik, hogy mi miért nem sikerülhet
- Az önjelölt vezető, akinek a kontrollja mindenhol megtalálható
- A családfő, aki a cégben mindenkiről gondoskodik
- A kompromisszumkereső, aki arra vigyáz, hogy soha senki ne sérüljön
- Az örök lázadó, aki mer a vezetőnek ellentmondani
- A jó katona, aki mindig betartja a szabályokat
Abban egyetérthetünk, hogy elég színes a felhozatal. Majd érkeznek a további interjúalanyok, akik viszont nem sorolhatóak egyik kategóriába se.
Színes legyen a csapat, vagy egységes?
A kérdés az, hogy sokféle egyéniséget szeretnénk a csapatunkba, vagy inkább egymáshoz hasonlókat, akik valószínűleg jobban kijönnek egymással?
Az utóbbi tűnhet kényelmesebbnek, mert egy bizonyos stílusban lehet irányítani az embereket, nem kell minden egyes alkalmazotthoz megtalálni a kulcsot a vezetőnek.
Bár ez a válasz nagyon kézenfekvő, több szempontból sem helyes. Először is rendkívül nehéz feladat egyféle embertípust összegyűjteni a piacról a különböző posztokra, mert az emberek alapvetően különbözőek. Ráadásul a különböző munkakörök különböző személyiséget, adottságokat követelnek meg:
- Míg a pénzügyre egy szorgalmas, csendes kolléganő tökéletesen megfelel,
- addig az ügyfélszolgálatra valószínűleg egy határozott, jó kommunikációjú, mindenkivel szót értő emberre van szükségünk.
Más embert veszünk fel vezetői posztba, másmilyen embert veszünk fel a termelésbe, és mást az ügyfelek kiszolgálásába. A kérdés tehát egyáltalán nem az, hogy sokféle embert vegyünk-e fel, vagy csak egymáshoz nagyon hasonlókat. Helyette inkább úgy szól, hogy tudjuk-e, hogy mitől ideális számunkra egy jelölt?
Gondolkoztál már, milyen lenne a betöltendő posztra a tökéletes munkatárs?
Csak nagyon kevés cégnél látom azt, hogy ez tudatosan végiggondolták volna. Pedig kifejezetten a vezetés dolga meghatározni, hogy milyen emberekkel dolgozzon.
Az Apple üzletekben az ideális jelöltnek a következő 3 szempontnak kell megfelelnie:
- Az Apple-nél akar dolgozni
- Valamennyit ért a számítógépekhez
- Nagyon ért az emberek nyelvén
Ebből a nagyon tömör leírásból látható, hogy az Apple-nek tudatosan meghatározott stratégiája van a kiválasztásban. A márka iránti alapvetően elkötelezett embereket akar felvenni. Csak azokat fogják megvizsgálni, akik ennek a három szempontnak megfelelnek. Zseniális a gondolat, hiszen valószínűleg ezeket az embereket hamarabb lehet betanítani a munkára, a céges kultúrára, mint másokat. Azt is briliáns módon felismerte az Apple, hogy üzleteiben a vásárlók kiszolgálásához szükséges ismeretekre viszonylag könnyen tudják az olyan embereket betanítani, akiknek van affinitásuk a számítástechnikához.
Ha itt akarsz dolgozni, meg tudod tanulni, amit kell
Ma azt tapasztalom, hogy a szakmaiság, a tudás, az iskolázottság, a gyakorlaton van a fő hangsúly a keresési szempontok között. Olyan, mintha mindenki kész embert akarna felvenni. Az Apple meg azt mondja, ha tényleg nálunk akarsz dolgozni, és ebben a munkakörben, akkor megtanítjuk neked, mire van szükséged hozzá. Világosan látja azt is, hogy mi a legfontosabb egy olyan munkatársban, aki közvetlenül képviseli a márkát a vásárlóknál.
Legyen kedves, szolgálatkész, és „értsen az emberek nyelvén.” Miért? Mert ez az ember valószínűleg el fog adni, azaz produktív lesz, forgalmat fog csinálni. És a bevétel mellett lesz egy másik nagyon fontos terméke: egy olyan vásárló, aki szintén elkötelezett lesz a márka iránt, és folyamatosan visszatér majd a céghez.
Az igazi kérdés
Tehát nem az a kérdés, hogy sokszínű legyen-e a csapatunk, vagy egyforma emberekkel töltsük fel. A kérdés az, hogy melyik jelölt illik leginkább a mi keresett pozíciónkba. És leginkább, hogy el tudja-e végezni a munkát, azaz termelékeny-e. Mert ha ezt a kérdést nem tudjuk megválaszolni, akkor teljesen mindegy, hogy milyen a személyisége. Ha viszont ez az ember képes elvégezni a munkát, akkor igenis nézzük meg, hogy beleillik-e a csapatba, és illik-e a személyisége az adott munkakörhöz.
És még ez se fogja pótolni a motivációt, ami, ha nem magas szintű, akkor elképzelhető, hogy előbb-utóbb ki fog hullani a friss munkatárs.
Amit tennünk kell: nézzünk rá a teljes csapatra, aztán nézzük meg egyesével a pozíciókat is, és fogalmazzuk meg, ki számunkra az ideális jelölt!
Ha a legfontosabb szempontoknak megfelel a jelölt, de ő éppen a csapat mókamestere… hát legyen! Ha ő az, aki folyamatosan mindent elemez, nem probléma. A lényeg az, hogy tudjon azonosulni a vállalati célokkal, motivált legyen, illetve tudjon a csapat részeként működni, és utoljára, de nem utolsósorban: termeljen!