Ma Magyarországon a cégek munkaerőhiánnyal küzdenek. Nehéz megtalálni az új kollégákat – utánajártunk az okoknak.
Próbaképpen Marcsival felmentünk a Professionre, és beütöttük a „területi képviselő” állást. Előjön egy nagy halom hirdetés. Az álláshirdetésekben pontokba vannak szedve a jelöltekkel szemben támasztott elvárások, volt olyan, ahol 15 feltételt jelöltek meg. Einstein, Sztahanov és Superman közös gyerekét szeretnék felvenni a cégek, annyi mindent várnak el az új dolgozótól. Ha egy olyan felelősségteljes ember, akit alkalmazni szeretnénk, elolvassa a hirdetést, és nem felel meg belőle két pontnak, akkor nem is fog jelentkezni. A túl sok elvárásnak az az eredménye, hogy senki sem jelentkezik az állásra.
Mi a gond a hozzáállással?
Azt tapasztalom, hogy a cégek kész embereket akarnak felvenni, olyat, aki mindent tud. Nincsenek kész emberek! Nincs olyan munkatárs, aki betanítás nélkül azonnal alkalmazható, és tökéletesen beleillik a kirakóba. Nem is lehet ilyen, hiszen a munkakör különböző vállalatoknál más és más. Még olyan egyértelmű beosztásnál is nagy eltérések vannak, mint a pénzügyi asszisztens. Felveszünk egy 4 éves tapasztalattal rendelkező embert, aki már a két korábbi munkahelyén is jól végezte a dolgát, minden klappol vele kapcsolatban, megfelel az elvárásoknak. Tökéletes! Bevezetjük az irodába, megmutatjuk neki az asztalát, a székét, és azt mondjuk: „Tessék, jó munkát!” Mit fog tudni csinálni? Semmit. Egy nagy cégnél a pénzügyi feladatok több részre oszlanak, mindenki csak egy-egy területét viszi az ügyeknek. Egy kisebb cégnél egy ember végzi az összes teendőt, egy még kisebb cégnél a pénzügy egy ember munkájának csak a fele, azon kívül még az irodát is ő vezeti.
Honnan tudhatná egy új munkatárs, hogy mi lesz az ő feladata és mi nem? A vezetőnek meg kell mutatni, mi az elvárás az új kollégával szemben.
Akkor mi a tudás?
TUDOM, így csupa nagybetűvel, azt jelenti: nem kell töprengenem rajta, hanem csinálom. Autóvezetéskor megtanulsz mindent a könyvből, beülsz az autóba, és működtetned kell ezt a nagy gépezetet. Ezerfelé kell figyelned: pedálok, kormány, tükör, még mozog is, ráadásul mások is közlekednek az úton, és mit keres ott az a sok gyalogos? Próbálod az egészet érzékelni és ügyesen reagálni. Na, ezt még nem nevezzük tudásnak.
Ha már rutinosan vezetsz, hányszor gondolod végig, hogy mikor váltasz, mikor nyomod a kuplungot? Egyszer se, csak csinálod. Ez a tudás.
Ilyen tudása egy új embernek nem lehet a Te cégedben betöltött munkakörével kapcsolatban.
Mi alapján válassz munkatársat, ha nem a kész tudás alapján?
A legfontosabb, hogy mennyire hajlandó az ember arra, hogy tudást szerezzen bármilyen témakörben.
Konzultánsként 20 év alatt széles ismereteket szereztem egy csomó területről. A cégalapítással és cégvezetőként megint rengeteget kellett tanulnom – kérdés, ezt hogyan
éli meg az ember. Megélhetjük úgy, hogy „a fenébe, ezt is meg kell tanulni!”, vagy rácsodálkozhatunk a világra, hogy mennyi minden van még a saját szakmánkon kívül, és élvezheztjük az új dolgok felfedezését. Csak akkor tudod irányítani és kontrollálni a céged összes területét (jog, marketing, PR, pénzügy, könyvelés, kiválasztás), ha ezekről meglehetősen komoly ismereteid vannak.
Plusz a cég folyamatosan változik, növekszik; fontos, hogy az emberek tudjanak előrelépni, specializálódni a saját területükön belül, vagy más területre mehessenek át, ha ahhoz több affinitást éreznek. Nálunk Betti is így csinálta, recepciósnak vettük fel, mert csak az a pozíció volt szabad, mivel HR konzultáns szeretett volna lenni, megígértük neki, hogy van lehetősége fejlődni, tanulni. Bebizonyította, hogy felelősségteljesen dolgozik, és ma már önállóan vezet folyamatokat testvércégünkben, az Exelectben.
A vezető legyen hajlandó tanítani, a munkatárs pedig tanulni
Folyamatosan növelni kell a tudásunkat, azt, amit gondolkodás nélkül is tudunk csinálni. És vezetőként segíteni a munkatársakat, hogy ők is folyamatosan bővítsék a tudásukat.
Érdemes megvizsgálni, hogy vezetőként bennünk mekkora hajlandóság van arra, hogy tanítsunk másokat. Mert rengeteget kell tanítanod! Akár még helyesen írni is… Rengeteg az olyan ember például, aki egyébként okos és intelligens, de nem tud értelmesen fogalmazni az írott kommunikációban, egyszerűen nem érteni az e-mailjeit.
Egy tanulni hajlandó embert bármire meg lehet tanítani. Mi szeretünk úgy felvenni valakit, hogy még semmit sem tud, mert akkor mindenre rácsodálkozik és lelkesen tanul.
A cégek legyenek képesek kiképezni munkatársaikat a különböző munkakörökbe. Ehhez általában nincs idő és kedv a cégekben. Ez valóban kemény munka, sok türelem kell hozzá. Cserébe, akit Te képzel ki, azok lesznek a leglojálisabb embereid. Emlékszel olyan tanárodra, mentorodra, akitől rengeteget tanultál? Hogy érzel iránta? Hálás vagy neki!
A mostani munkaerőpiaci helyzetben meg kell változtatni a hozzáállást. Ha kész embereket akarsz felvenni, számodra nagy erőfeszítés lesz a kiválasztás. Légy hajlandó tanítani, nem csak a szaktudást tekinteni célnak. Találj jó embert, aki akar tanulni, képezd ki, és lesz egy hozzáértő, lojális munkatársad.