Ez közelről sem így van!
Ha mindenki mindet ugyan úgy értelmezne, és mindenkinek minden ugyan olyan evidens lenne, akkor ma nem oktatnák annyi területen a kommunikációt. És persze elég unalmasak lennének az emberi kapcsolatok, ha mindenkinek egy adott dolgokról, ugyan az lenne a nézőpontja vagy a véleménye. Szerencsére ennél színesebb a világ.
Úgyis tudom, hogy hülyeséget akar!
Mikor beszélgetünk cégvezetőkkel, hogy milyen problémákkal küzdenek a személyzettel kapcsolatban, gyakran tapasztaljuk, hogy a vezető maga sem képes meghallgatni és megérteni a kollégáit. Így nem csoda, hogy többször halljuk tőlük, hogy „hiába mondom el neki, nem érti meg!”
Elképzelhető, hogy azért nem tudja átjuttatni a gondolatait a munkatársainak, mert nem rendelkezik a másik oldal nézőpontjával. Lehet, hogy ha tudná, hogy milyen módon adja át az elképzelését, akkor nem találna süket fülekre az üzenete.
De hogyan lehet megszerezni a kollégák nézőpontját? Nagyon egyszertű! Meg kell kérdezni, aztán meg kell hallgatni őket. Őszintén és valódi figyelemmel. Ilyenkor jönnek a „minek hallgassam meg, úgyis tudom mit fog mondani.” vagy az „úgyis hülyeséget akar” típusú reakciók.
Ezzel a hozzáállással egy vezető csupán frusztrációt fog okozni, de nem fogja megszerezni a hajlandóságot az együttműködésre. Márpedig ez lenne a cél, nem?
Uff, beszéltem!
Sokszor azt gondolják az emberek, hogy ha beszélnek, akkor meg is történt a kommunikáció. A szülő elmondja a gyereknek, hogy mosogasson el, és várja, hogy megcsinálja. Aztán estére ott áll halomba a mosatlan, és nem érti, hogy miért nem lett kész. Vagy az ügyvezető kiadja az utasítást a raktárvezetőnek, hogy egy órán belül legyen összekészítve a holnapi kiszállítás, aztán azon kapja magát, hogy két óra múlva sincsenek még bekészítve a szállításra kész raklapok.
Nem hajtották végre a feladatot, vagy nem úgy hajtották végre, ahogy kérték. Sokan azt hiszik, hogy elég, ha beszélnek, de ez nem egyenlő a kommunikációval. Hiszen a feladat nincs kész.
Ahol kommunikáció van, ott van megértés. És ahol van megértés, ott el lesznek végezve a feladatok! Ez aranyszabály!
Egy baráti tanács
Ha egy tanácsot adhatnék neked a kommunikáció témakörével kapcsolatban, az talán az lenne, hogy tanulj meg érdeklődéssel kérdezni, és érdeklődéssel meghallgatni másokat. Akár a családról van szó, akár a kollégáidról vagy akár egy régi jóbarátról. Figyeld meg mi változik az emberi vagy munkatársi kapcsolataidban, ha nem úgy állsz hozzá a többiekhez, hogy már úgyis tudod mit fognak válaszolni, ezért meg se kérdezed. Próbálj meg érdeklődést erőltetni magadra, kifejezve ezzel a másik ember fontosságát.
Mert kedves cégvezető, a munkatársaidnak éreznie kell azt, hogy fontosak a számodra. Érezniük kell azt, hogy számít a véleményük és van helye annak, hogy elmondják. Hogy figyelnek rájuk, és nem csak parancsokat kell teljesíteniük.
És ugyan ez igaz a csapat többi tagjára is. Nekik is tudniuk kell meghallgatni egymást, és számukra is fontosnak kell lennie a Te vagy a többiek nézőpontja. De ne feledd! Cégvezetőként Te vagy a példa!
Ha nem hiszed el, fogadd meg a fenti tanácsomat, és tapasztald meg magad a különbséget!