Képzeld el a következő helyzetet: van egy szuper csapatod, akikkel öröm a munka. A projektek haladnak, a csapat tagjai lelkesek és stabil a közös munka. Aztán egyszer csak valaki – mondjuk egy kulcsember – beadja a felmondását. Azt mondja, „csak kipróbál valami újat”, de te érzed, hogy valami nem stimmelt. Pár hét múlva újra megtörténik: más is elmegy. Hova tűnik a csapat stabilitása? Mit csináltál rosszul?
Amikor egy kulcsember elmegy, nem csak egy embert veszítesz el. Vele együtt távozik a tudása, a tapasztalata, a rutinja – és sok esetben a csapat lelkesedése is meginog. Az új ember felvétele és betanítása rengeteg időt és pénzt emészt fel.
De ami a legfontosabb: a fluktuáció hatással van a bizalomra és a stabilitásra. Ha egy csapatban állandóan cserélődnek az emberek, senki nem érzi úgy, hogy hosszú távon számíthat a másikra.
Egy friss felmérés szerint a munkaerő-pótlás költsége egy pozíció esetében akár a munkavállaló éves fizetésének 1,5-2-szeresét is elérheti. Ez nemcsak a nagyvállalatoknál probléma – a kisebb cégeknél ez akár működési nehézségeket is okozhat.
A munkatársak gyakran nem a munkahelyet hagyják el, hanem a vezetőt. Ez elsőre kemény állításnak tűnhet, de gondolj csak bele:
Egy idő után keresni fogja azt a munkahelyet, ahol mindezt megkapja. A vezetőnek kulcsszerepe van abban, hogy a csapat stabil és motivált maradjon. Nem kell tökéletesnek lenni – elég, ha jelen vagy, figyelsz, és valóban törődsz a munkatársaiddal.
Sokan azt hiszik, a munkahelyi kultúra a fancy irodáról vagy a péntek délutáni pizzázásról szól. Pedig a valódi kultúra az, amit az emberek éreznek, amikor reggel belépnek az ajtón.
Egy erős vállalati kultúra:
– Értelmet ad a munkának. A munkatársak tudják, miért fontos a feladatuk.
– Biztonságot nyújt. Ha valaki hibázik, nem félelemmel várja a következményeket, hanem tanulási lehetőséget lát.
– Közösséget épít. A kollégák nem csak együtt dolgoznak, hanem valóban számíthatnak egymásra.
A kultúrát nem lehet „kiadni” feladatként vagy egy péntek délutáni tréningen megoldani. A kultúrát a vezető építi a mindennapi döntéseivel és hozzáállásával.
A fluktuáció csökkentésének első lépése mindig a felismerés: vajon a cégedben mi az, ami miatt az emberek maradnak vagy mennek? Vajon a vezetés stílusa, a munkahelyi kultúra, vagy épp a kiválasztás folyamata az, ami fejlesztésre szorul?
Ebben az e-bookunk segít neked. Részletesen bemutatjuk, hogyan azonosíthatod a fluktuáció valódi okait, hogyan építhetsz erős csapatot és hogyan tarthatod meg a legjobb embereket hosszú távon.
Copyright All Rights Reserved Performia.hu © 2024©