Tanulságos beszélgetésem volt a minap egy szuper ügyfelemmel, aki – teljes anonimitása biztosítása mellett – azért megérdemli a tiszteletet, mert nyíltan megfogalmaz néhány olyan problémát, amivel titokban sokan küzdenek. Hát lássuk:
Miért „sír” a sikeres cégvezető is, amikor senki se látja?
Pár hónappal ezelőtt ez a kimagaslóan sikeres vezető még azon lelkesedett, hogy milyen jó csapata van. Most meg le van törve, mint a bili füle… Mi baja? Hát kiderült, hogy emberei mégsem olyan jók, mint hitte. Holott rendszeresen viszi őket képzésre, és utána mindig tettrekészek, motiváltak – egy ideig.
Ő maga mint vezető rengeteget tesz értük. Emelné fel őket, egyre tovább, a saját szintjére, hozzáállásban és motivációban! Mert ő már, nagyon helyesen, felismerte, hogy a folyamatos képzés, tanulás nélkül egyszerűen: nem megy. Elsuhan melletted a fejlődő világ, és meghaladnak az események, nem tudod teljesíteni a kihívásokat, ha nem érdeklődsz például az ilyen lehetőségek iránt.
De visszatérve a konkrét esetre: mit vesz észre cégvezető barátunk? Nos, azt, hogy kicsit később mindig elhal a lelkesedés a csapatban. Fellelkesedik a csapat, de aztán a vezető mégis az ellenállásuk láthatatlan falába ütközik, amikor a gyakorlatba ültetésre kerülne sor.
Bármilyen üdvös egy-egy menedzsmenteszköz, amit a tréningen ajánlanak (pl. teljesítménymérés, statisztikai menedzsment stb.), azt tapasztalja, hogy később, a mindennapokban az emberei befeszítenek, ellenállnak.
Mi történt legutóbb is? Alig két-három hónapja vett fel vezető beosztásba valakit. Hiszen idejét érezte már ő is annak, hogy „kimeneküljön” a napi feladatok dzsungeléből, és a jól megérdemelt tulajdonosi helyzetből szemlélje a továbbiakban, hogyan termeli számára a pénzt a vállalkozása.
Időt és energiát fektetett az illetőbe, nem beszélve a szép reményekről. Képezte, mentorálta, és megbeszélték a közös munka feltételeit is, többek közt a napi jelentéseket. Úgy gondolta, hogy ez a személy lesz mostantól a jobbkeze. Tévedett. Eleinte mentek is a napi jelentések, de aztán egyszer csak – ilyen-olyan ürüggyel – megszakadt ez a rendszeresség, amint a vezető figyelme lankadni kezdett. Csalódott benne is!
Végső soron mi a baj? – kérdeztem tőle. Miért nem tudunk vezetőként kiszállni a mókuskerékből? A válasz, ha a lényegre szorítkozunk, az, hogy egyszerűen nem úgy mennek a dolgok, ha a cégvezető nincs ott fizikailag. Csak akkor megy jól minden, ha ő személyesen, hús-vér emberi valójában jelen van.
Ezen kellene valahogy segíteni. És a képzések, az állandó tanulás a legjobb lépés a jó irányba. Mert lehet, hogy nem minden embered csúcsszuper és a lehető legjobb. Elvégre mindenki a munkaerőpiacról él… ahol többféle jelölt is megfordul. De ami ennél sokkal fontosabb, az az, hogy minden embert lehet jobbá tenni, képezni a megfelelő adatok alapján, amikről itt is olvashatsz.
Csakhogy ehhez nem elég ám mindössze egyszer-kétszer beszélni valamiről. Ha megvolt az elmélet, folyamatos és következetes kontroll kell. Minduntalan rá kell nézni, hogy be van-e tartva, amit beszéltünk. Újra meg újra be kell mutatni a „miért”-et és a „hogyan”-t.
Még mielőtt számon kérni és büntetni lenne jogunk, szinte az unalomig menően ismételni kell az ideális képet körvonalazó elveket, mindaddig, amíg az embereink második természetévé nem válnak. Mielőtt egyáltalán büntetni és bosszankodni lenne jogunk!
Mert mindez bizony, ha őszinték akarunk lenni – és ebben az Őszintén a személyzetről sorozatban is persze, hogy ezt akarjuk! –, nem más, mint a későbbi cégvezetői felszabadulás, tulajdonosi pozícióba vonulás ára az elején.
De akkor most tegyük a kezünket a szívünkre, és gondoljunk csak arra a kérdésre: vajon a cégvezetők maguk mindent elsőre alkalmaznak, amit a képzésen tanulnak? És ha nem, akkor hogyan várhatnánk el ezt az egyszerű alkalmazottól?
A tanulság tehát az, hogy folyamatosan törődni és gondoskodni kell, hogy később ne érjenek túl nagy csalódások, sőt megvalósuljon, amit elterveztünk. Mert az igazság az, hogy nem javulnak a dolgok, ha nem változtatod a működésed alapjait, amihez meg kell találnod ezt a hiányzó elemet.
Nemes-Nagy Szilvia
Személyzeti és vezetési szakértő
Építsd Fel A Csapatod!
Kattints a linkre, és kiderül, hogyan tudunk segíteni Neked, ha a még jobban menő céghez keresed a hiányzó összetevőt!