Ha a céged vezetése miatt néha Neked is álmatlan éjszakáid vannak, hát tudnod kell, hogy nem vagy egyedül. Lábat lógató milliomosnak csak az gondolja a vezetőket, akinek még sohasem kellett embereket irányítani, kontrollálni és vezetni.
Egy friss kutatás (teljes angol címén, a pontosság kedvéért: PwC Talent Trends 2019: Upskilling for a Digital World), amelyről magyarul a Portfolio portál adott nemrég hírt, pontosítja is a napi gondokat, mégpedig a következő mondatban:
„világszerte a vezérigazgatók 79 százaléka aggódik amiatt, hogy a munkavállalók alapvető készségeinek hiánya veszélyezteti vállalatuk jövőbeli növekedését”!
Más szóval – globálisan nézve – a fő vezetői problémánk jelenleg az, hogy nem elég képzettek az álláskereső jelöltek, illetve a cégben dolgozó munkaerő!
Mivel 5 évvel ezelőtt, 2014-ben ez az arány még csak 63 százalék volt, a növekedés azt is mutatja, hogy az új technológiákkal, a villámgyorsan növekvő piaci elvárásokkal igazán nehéz versenyt tartani a legtöbb ágazatban.
Lojális és magas szinten hozzáértő, képzett emberre lenne szükség – de ez mára „hiánycikk” lett!
Milyen irányban kereshető a megoldás?
Ha a felmérésnél maradunk, már az is körvonalazza a jó irányt.
A vezérigazgatók, cégvezetők „közel fele (46 százaléka) véli úgy, hogy a jelentős mértékű átképzés és továbbképzés a legfontosabb kezdeményezés a potenciális szakképzettségi szakadékok megszüntetésére”.
Magyarul és kicsit egyszerűbben mondva: képezned KELL az embereidet!
Ma, az élethosszig tartó tanulás korában már senki sem hiheti azt, hogy a személyzetfelvételi folyamat hirtelen lezárul azzal, hogy aláírtuk a munkaszerződést. Ha rögtön a mélyvízbe dobod az új alkalmazottat, akkor bizony lehet, nem úszni fog, hanem egy ideig vergődik, és aztán csendesen belefullad.
Óva intelek: ne arra gondolj, hogy majd szóban elhadarod neki mindazt a tudást, amit Te 15 év alatt szereztél meg, és már passzolhatod is neki a napi feladatokat, hogy ki se látszódjon a teendők alól!
Hanem úgy kell eljárnod, hogy részletesen kidolgozott munkaköri leírásokra alapozod a képzési programját.
Mivel körültekintő vezetőként nem engedtél úgy el senkit se a posztjáról, hogy meg ne osztotta volna a tudását (írásban!) a csapattal, már bebiztosíthattad magadat az ellen, hogy a tudás és a hozzáértés csak úgy elillanjon a cégből a fluktuációval.
A recept tehát a következő: ha munkaerőhiány idején is magasan képzett munkatársakat szeretnél – hiszen a piac ilyeneket követel Tőled –, akkor keress dolgozni és tanulni hajlandó embereket, aztán képezd őket magadnak a cégen belül!
Ne kész emberben gondolkodj, mert olyant aligha találsz. Hanem képezhető, hajlandó és készséges személyekben, akik nyitottak arra, hogy új szakmai fogásokat sajátítsanak el.
Kidolgozott képzési rendszered kell legyen, és akkor lesz majd idő és erő a fejlődésre, növekedésre is!
Persze ahhoz, hogy egyáltalán legyen kit képezni, előbb az állásinterjúnak kell rendesen mennie. Ott dől el minden, mert ott kell meglátnod, hogy az illető jelölt hajlandó lesz-e tanulni és fejleszteni a készségeit, vagy csak a pénz és egy kis, nyugodt sarok, a „stabil munkahely” érdekli, ahol szép csendesen meghúzhatja magát…
Hogyan válhatsz képessé arra, hogy egykettőre felfedezd azokat az embereket, akikből igazi szupersztárokat faraghatsz magadnak? Erre tanít meg az Interjútechnikák képzés, ami Neked is segíteni fog megoldani a személyzeti gondokat!
Nemes-Nagy Szilvia
Személyzeti és vezetési szakértő
Építsd Fel A Csapatod!