Igazából nem is csak arról van szó, hogy a jó munkaerő (is) felmond(hat) – a valódi probléma ennél sokkal súlyosabb. Éspedig: sokszor éppen a jó munkaerő mond fel a leghamarabb!
Akkor, ha nem kezelik megfelelően. Akik meg maradnak… Hát, arra nem igazán lehet jövőt – profitot és termelést – építeni, hogy kulturáltan fogalmazzunk.
Legutóbb a Life Advisor blogon találkoztam egy érdekes cikkel arról, hogy milyen nehézségekbe ütközik a jó alkalmazottak megtartása, ebből szemezgetünk alább!
Egyszerű, elkerülhető hibákról van szó, csakhogy ehhez először is tudatosítani kell őket. Utána pedig ismerni kell a kincset érő megoldásokat is, amikről itt lesz részletesebben szó.
A felmérések szerint a következő okok miatt érzi a munkavállalók jelentős része úgy, hogy váltania kell – méghozzá éppen azok, akik a legértékesebbek. Mert soha nem a férgese hullik, ahogyan pedig a mondás előírná, hanem a legjobbak! De csak akkor, ha elharapóznak az alábbi hibák:
Túl sok az értelmetlen szabály
Sok cég túlzásokba esik, és nem annyira a teljesítményt nézi, mint inkább egészen aprólékosan megfigyeli, nyomon követi az alkalmazottak minden lépését (mobiltelefonozás, privát internethasználat stb.).
Holott nem ezen múlik a cég sikere, hogy a Nagy Testvér mindenen állandóan rajta tartsa a szemét, hanem csakis az eredményeken.
Egyenlősdit játszanak
Magyarán: egyenlően kezelnek mindenkit, így azokat is, akik nem egyenlő teljesítményt tesznek le az asztalra. A megfelelő megbecsülés helyett, ami az eliteknek jár ki, ugyanolyan figyelemmel jutalmazzák a nem termelő, lusta kollégákat.
Sőt! Mivel a problémáknak van egy olyan furcsa természete, hogy jobban magukra vonják a figyelmet mindannál a rengeteg dolognál, ami jól, mi több, szuperül működik, kialakulhat akár az az áldatlan helyzet is, hogy több figyelemmel jutalmazzák a cégben a nem dolgozókat, mint a mindent simán teljesítő és látszólag különösebb erőfeszítés nélkül is sikeres húzóembereket.
Na ez aztán szép kis paradoxon! Hát ilyen helyről persze mindenki elmenne, aki valamicskét is ér…
Túl gyengék a leggyengébb láncszemek
Azt szokták mondani – és ez teljesen igaz! –, hogy a legerősebb lánc is csak annyira erős, mint a leggyengébb szeme. A csatorna hozamát is a legszűkebb keresztmetszet határozza meg, bármilyen nagy egyébként az átmérője. És a világ legjobb zenekara is csak annyira lehet jó, amennyire a leggyengébb zenészük! Ha egyvalaki hamisan kornyikál, már az is képes elrontani a teljes produkciót.
Ez mind (szinte) ugyanaz a gondolat: az alacsony teljesítmény mindenkire hatással van, aki a gyenge, de megtűrt munkaerő körül él és mozog. Ha pedig az alacsony teljesítmény túlságosan is alacsony, az lehúzhatja a teljes csapat morálját, és messzire kergeti a jó munkaerőt, akivel mi együtt szeretnénk dolgozni.
A főnök csak a rosszat látja, és nem szól semmit, ha bármit is jól csinálsz
Kicsit hasonló az egyenlősdi játékhoz, csak más megközelítésben. A pozitív teljesítményt kell igazán figyelni és jutalmazni. Többek között azért is, mert felmondáshoz vezet, ha erről megfeledkeznek.
Ahol azonban nem foglalkoznak személyre szabottan is magas színvonalon, emberileg a munkavállalókkal, ott azok az emberek, akik érzik és tudják önmagukról, hogy pedig megérdemelnék, szedni fogják a sátorfájukat, és lelépnek.
Nem építenek eléggé az erősségekre
Holott a legszebb sikereket úgy lehet elérni, ha a kiemelkedő alkalmazottak szenvedélyére, céljaira, személyes ambícióira és erősségeire építünk. A Google-nél vagy az Apple-nél ezért hagyják, sőt szorgalmazzák azt, hogy az alkalmazottak a saját szenvedélyüknek is éljenek.
Egekbe emeli a termelékenységet, és fokozza a munkahelyi elégedettséget az, ha megvan ez a támogató céges kultúra: mindenki nyer vele. Hiszen az alkalmazott remekül érzi magát, és személyesen is profitál a cseréből, miközben a főnök meg a tulaj és a cég is csak nyer vele.
Nagyjából így fest az összkép arról, hogy milyen az a munkahely, ahonnan a valamirevaló alkalmazottak sírva menekülnek. De mit kell tenni ahhoz, hogy elkerüljük ezeket a csapdákat – és az összes többi problémát is, ami a bukáshoz vezethet?
Marten Runow azért jön ismét hazánkba, hogy ezt részletesen kifejtse a Hogyan tartsd meg a jó munkaerőt tréning résztvevőinek!
Találkozzunk ezen a rendezvényen, hogy Te is leszámolj a fluktuáció rémével!
Nemes-Nagy Szilvia
Személyzeti és vezetési szakértő
Építsd Fel A Csapatod!