A napokban olvastam a Népszava érdekes cikkét. A kereskedelem helyzetéről kaphatunk adatokat. Mi az érdekes ebben a szektorban? Hogy bár idén csúcsokat döntöttek a bevételeik, ők is erősen küzdenek a mukaerőhiánnyal és ezzel együtt a magas fluktuációval.

A cikkből megtudhatjuk, hogy a kereskedelmi szektor 550 ezer embert foglalkoztat és a GDP 12%-át teszi ki, mégis probléma számukra a munkaerő megtartása. Különösen a kis településeken.

A kérdés, amit kevesen tesznek fel: megoldja-e a béremelés a munkaerő problémát? Erről lesz ma szó a kereskedelem adataiból kiindulva.
 

Sikerült a kereskedőknek csökkenteni a fluktuációt a fizetések emelésével?

A rövid válasz az, hogy igen. De ez meglehetősen becsapós lenne önmagában. Nézzük meg inkább a konkrét adatokat!

2017-es felmérés alapján a kereskedelemben 39%-os fluktuáció volt jellemző. Azaz, a munkatársak több, mint egyharmada cserélődött le. Ráadásul a távozók nagy része egy éven belül hagyta el munkahelyét. Ekkor kezdték el emelni a béreket, a fizetésemelés mára 40%-nál tart. Mekkora fluktuáció csökkenést hozott ez az óriási emelés?

32%-ra ment le a cégeket elhagyó munkatársak aránya. Nagy erőfeszítéssel, nagy áldozattal kevés eredményt értek el a kereskedők.
 

Miért nem működött igazán egy ilyen drasztikus béremelés?

Mert nem ez volt a távozások valódi oka. A Népszava cikke mellékesen említi is az okot, hiszen a cégek megkérdezték a felmondó munkatársakat, hogy miért mennek el. A válasz az esetek kétharmadában a túlterheltség volt. Nem a pénz!
 

Mi lehet a megoldás?

A kereskedelem mindig is kemény munka volt, és valószínű a jövőben is az lesz, ezzel egyszerűen tisztában kell lennie annak, aki ilyen pozícióba jelentkezik.

Nekem vannak Coopos ügyfeleim, ahol olyan üzletekben dolgoznak, amit szeretnek. Mert szeretik magát a kereskedelmet.

Ha vásárlóként elmegyek a piacra, akkor pontosan tudom, hogy kinél szeretek vásárolni. A bio piacon Marci bácsi olyan jól szórakozik, udvarol az asszonyoknak, poénkodik a pasikkal. Látványosan élvezi a munkáját! Amikor azt mondom, hogy egy csipetet kérek, akkor kivesz egy olyan ici-picit, amit nem is látok. 🙂 Közben mindent tud az áruiról és emlékszik a vevőire. Pedig ez kemény munka! Itt a legtöbben maguk termelik a portékájukat, aztán felutaznak Budapestre hajnalban, pakolnak, cipekednek és még csak utána kezdenek el árusítani. Majd hazafelé ugyanez.

De mégis szerethető ez a szakma. Sokan remekül csinálják! Itt csak az marad meg, aki tisztában van vele, hogy sokat kell dolgozni és közben kedvesnek is kell lenni a vevőkhöz.

Rengeteget dolgoztam kereskedőkkel, kis bolttal, nagy bolttal. Egyet tudok, a munka, a szakma szeretetét ki kell alakítani és ápolni kell.

Aki nem szereti a munkát, azt jobb, ha elküldöd Te a cégtől. Egy korábbi cikkünkben írtunk arról, hogyan oldható meg egy bonyolult elválás is.

Ami rendkívül fontos egy kereskedő cégnél is, hogy jók legyenek a vezetők. A csapat termelékenysége nagy mértékben múlik rajta, hogy ők mennyire képesek irányítani az embereket.

Nem a pénz oldja meg a munkaerőhiányt!

Ha találsz olyan munkatársat, aki szereti amit csinál, becsüld meg. Amikor jó helye van nálad, nem fog elmenni.

Jövőhéten kommunikációs tréninget tartunk. Minden vezetőnek és HR-esnek receptre írnánk fel ezt a gyakorlati képzést, annyira sokat segít a munkatársak irányításában.
 
 
Nemes-Nagy Szilvia
Személyzeti és vezetési szakértő
Építsd Fel A Csapatod!