A napokban olvastam egy jó kis cikket a McDonald’s-ról. Arról szólt, hogyan tudják áthidalni a munkaerőproblémákat világszerte. Két fontos része van a stratégiájuknak, amit mi is mindig hangoztatunk a Performiában:
1. Folyamatos toborzás!
2. Az emberek megtartása két dologra épül. Megbecsülés és figyelem.
Az első pont elég egyértelmű, igaz? Keress akkor is munkatársakat, amikor épp nincs égető szükség rájuk, hiszen egy jól termelő ember mindig elfér. A másod ponttal viszont több problémája van a vezetőknek, ezért ma megnézzük, hogy is kell ezt érteni, és főleg működtetni.
A munkaerő megtartásához megbecsülés és figyelem kell
Ha egy dolgozó ezt a kettőt megkapja, akkor stabil lesz a munkahelyén. Tudjuk, hogy a “Meki” messze nem a legjobban fizető munkahely, és mégis mennyi embert tud alkalmazni!
De hogy lehet, hogy hétköznapi emberi érzéseknek lesz üzleti értéke? Hogyan lehet ebből a szépen hangzó megállapításból használható céges stratégiát faragni? A kkv-k vezetői elsősorban szakemberek, a felsővezetői gárda is beletartozik, mindenki a legjobb a szakmájában – bármennyire is logikus ez, közben arról megfeledkezünk, hogy a vezető munkája egyre inkább arról szól, hogy az embereket irányítja.
Hogyan irányíts odafigyeléssel?
Az internet korában egyre inkább azt vesszük észre, hogy a személyes dolgok elkopnak, mert nincs időnk megállni beszélgetni, vagy akár csak felhívni valakit. Én sem vagyok kivétel, itthon van a húgom Franciaországból, és még nem tudtunk találkozni. Hiány van az emberi kapcsolatokból. Ha valamiből hiány van, akkor az annál értékesebb. Ezért olyan értékes és fontos az odafigyelés. Ha nincs odafigyelés, akkor a másik nem tudhatja, hogy megbecsüljük, értékesnek tartjuk.
Az ügyfeleink nagyon nagy szeretettel gondolnak a jó embereikre, akikre számíthatnak. De mennyire adják ezt tudtukra? Ne bánjunk úgy a munkatársakkal, mint székely viccben a fér. “- Szeretsz, Drágám? – Egyszer már megmondtam, majd ha változás lesz, szólok.”
A törődést szeretjük megkapni a párkapcsolatban is, és ugyanígy minden emberi kapcsolatunkban.
A szeretet és az odafigyelés ma értékesebb, mint valaha.
Miért olyan nehéz odaadni a vezetőnek a figyelmét?
Két okot látok. Először is, a vezetőknek fogalmuk sincs, hogy mit kéne csinálni az emberekkel, hogy jól érezzék magukat és dolgozzanak. Nem tudják jól kiadni és kontrollálni a feladatokat. Ennek az a következménye és egyben a tünete, hogy inkább a vezető dolgozik többet a beosztottak helyett. Ezt onnan tudjuk, hogy több cégnél is megvizsgáltuk már, hogy ki mennyi munkát végez a termelésből. A legtöbb cégnél kiderül, hogy a vezető többet dolgozik a cég alaptevékenységéből, mint a munkatársak, akiknek csak az a feladata.
A túlterheltté vált vezetők pedig elérhetetlenek. Érzelmileg is elfáradnak, nincs jó kedvük, már nem kedélyesen, hanem morcosan kommunikálnak. Még sértettséget is érezhetnek, hiszen többet és jobban dolgoznak, mint a munkatársaik. Ezek után szeretgessék meg a kollégáikat? Foglalkozzanak a lelkükkel?
Vigyázat, ez egy ördögi kör!
Mi a kiút belőle?
Meg kell állni. Újrakezdeni lépésről-lépésre.
Tisztázni kell, hogy mi a vezető dolga: hogy elvégeztesse a munkát, nem pedig az, hogy elvégezze. A feladata, hogy a cégben a folyamatok jól működjenek. Nem hegedűs, hanem karmester. A középvezető esetleg első hegedűs lehet, aki bent ül a többiek között, és játszik, de a többiek figyelik őt, hiszen a testmozgásával és a játékával irányítja a hegedűsök csapatát.
Vezetőként úgy tudod elérni, hogy ne kerülj be újra az ördögi körbe, ha kiválóan értesz a vezetés tárgyához is, azaz az emberhez. Amíg nem érted az érzelmek sokszínűségét, a motivációkat, a hozzáállásokat, addig bajban leszel. Mert mindig magadból indulsz majd ki, és nem fogod tolerálni a különbségeket. Pedig az emberek meglepően különbözőek, ezt egy vezetőnek tudnia kell. Ha nincsenek adataid hozzá, akkor nagyon fájdalmas meglepetések érhetnek.
Tanulj az emberről, hogy ne csak érzékeld a valóság és az ideális kép közti különbségeket, hanem tudd kezelni is. Biztosan ügyesen bánsz a folyamatokkal vagy a technikai dolgokkal, emellett meg kell tanulnod bánni az emberekkel is.
A recept megvan, odafigyelés és megbecsülés.
Ha meg akarod fogadni a McDonald’s bevált stratégiai tanácsát, tanulj a toborzásról és az emberekről. Elkezdheted egy néhány órás előadáson, már ez is nagy hasznodra válik: Új toborzási módszerek előadás.
Nemes-Nagy Szilvia
Személyzeti és vezetési szakértő
Építsd Fel A Csapatod!