Az állásinterjú egyik nagy csapdája: minden cégvezető bízik annyira a saját, „természetes” emberismeretében, hogy teljesen erre bízza a kiválasztást. Ilyenkor arra gondolnak, vagy akár ki is mondják, hogy: „ugyan miért kellene az állásinterjú tartásáról külön tanulni? Elvégre kérdezni bárki tud, vagy neeem?”

De valójában még a célzott és eredményes kérdezés se magától értetődő. Hát még a válaszok értelmezése!

Két alapvető tényező, ami az állásinterjú során félreviszi a döntéshozó figyelmét

Akár a vezető, akár a HR-es tartja a felvételi beszélgetést, az emberi figyelem ugyanazon két beépített „rendszerhibájának” van kitéve.

Egyrészt: ha nincsenek megbízható adataid arról, hogy mit és miért kérdezz, illetve annak kapcsán, hogy a válaszokat miként értelmezd, akkor el fogsz veszni azokban a részletekben, amik nem annyira lényegesek.

Másrészt, némileg ehhez az előzőhöz is kapcsolódóan: megbízható adatok hiányában mindig az utolsó benyomás a legerősebb. Ez pedig a felvételi eljárás esetében az állásinterjú, ami az utolsó benyomás erőssége által simán lenullázhatja mindazt a munkát, ami előzőleg folyt.

Na hát így persze hiába minden befektetett idő, ha a döntés pillanatához közelebbi információk, sőt inkább csak: benyomások sokkal nagyobb súllyal esnek latba, és félreviszik a döntést!

Hogyan zajlik egy átlagos cégben a felvételi folyamat?

Az egyszerűség kedvéért kezdjük most ott, hogy már be is csordogáltak az önéletrajzok az álláshirdetésre. Ezek alapján – habár egy írott önéletrajzból szinte semmi érdemlegeset se lehet megtudni, sőt valójában még azt se, hogy amit ott ír, az egyáltalán igaz-e! – valaki a cégből valamilyen szempontok alapján szűrést végez, és behívja a jelölteket. Jöhet az állásinterjú.


Csakhogy itt jön a nagy bökkenő. Abban a pillanatban, hogy az interjúztató személynek nincs tudatos koncepciója arról, hogy milyen sorrendben miket kérdezünk, miért pont azokat a dolgokat, és mit figyelünk a válaszoknál, meg hogyan értékeljük ki azt az embert, aki bejött…. nos, ilyenkor már az eredmény se lehet olyan egzakt, hogy az alapján megbízható döntést lehetne hozni.

Ezért aztán mi lesz? Az interjúvezető szimpátia alapján fog dönteni. Felveszi azt, aki jól el tudta adni magát. Pedig az néha egészen más, mint a termelékeny, dolgozni szerető ember típusa. Ráadásul sokszor köszönőviszonyban sincs egymással egyrészt az a szociális maszk, amit a felkészületlenül, csak úgy rokonszenv alapon tartott interjú során ismerünk meg, és másrészt a valódi arc, amely hetek vagy hónapok múltán bukkan elő, vagy talán csak a próbaidő lejártával, amikor már késő.

Az Interjútechnikák tréning kezeli a veszélyt!

Nem volt épp minden hiába, de bizony elmaradtak a várt eredmények. A legkorszerűbb HR-technológia mellett is mindig újraképződött a veszélyállapot, amíg rá nem jöttünk a dolog nyitjára.

Mert valóban: meg kell tanítanunk a vezetőket arra, hogyan vegyenek fel embert, hogyan teszteljenek, miként tanítsák be az új munkaerőt… ez mind igaz. De mit sem ér mindez, amíg azt nem mondtuk el, hogy mit kérdezzenek a jelöltektől a felvételi interjún.

Nekünk ez evidens volt, de ügyfeleinknek nem! Számukra az állásinterjú jelentette az utolsó benyomást, és ott elvesztette jelentőséget az egész korábbi, precízen végigvitt folyamat, az objektív adatok. Mert hát ilyen az ember: szubjektív, és rokonszenv alapján működik a mindennapokban. Csak nem biztos, hogy ez a hozzáállás sikeressé tehet egy céget. Vagy kevésbé óvatosan fogalmazva: biztos nem tehet azzá!

Egyszóval lépten-nyomon olyan helyzet állt elő, hogy az állásinterjú vezetője figyelmen kívül hagyta a teszteredményt, a referenciaellenőrzést, és ha neki nem volt rokonszenves az illető, akkor nem vette fel. Ha meg szimpatikus volt, akkor minden ellenkező adat ellenére is felvették.

Hát innen jöttünk rá, hogy bizony tanítani kell az interjúztatást is. És amint bevezettük, rögtön megszűnt a szimpátia alapján való felvétel. Magabiztosak lettek a vezetők, mert most már tudták, hogy mit kérdezzenek, miért kérdezzenek, és többé nem tévedtek.

Arról azonban, hogy ezt milyen különleges gyakorlatokkal és milyen koncepció alapján éri el az Interjútechnikák tréning, már egy másik alkalommal fogok beszélni.

Nemes-Nagy Szilvia
Személyzeti és vezetési szakértő
Építsd Fel A Csapatod!

Szeretnéd elsajátítani a kérdezés technikáját? Gyere el az Interjútechnikák tréningre a HR-eseddel együtt>>