Épp Erdélyben járok, ahol több előadást is tartok, és kedves ügyfelekkel találkozom. Itt és Magyarországon is a leggyakoribb kérdés, amit kapok a cégvezetőktől: Hogyan tudok jó munkaerőt találni?
Ez ugye nem meglepő. Viszont azt vettem észre, hogy egyre kevésbé tudok beszélni erről, mert az emberek instant megoldásokat szeretnének, gyors tanácsokat várnak tőlem. Nagyon igyekszem pár órás előadásokba belesűríteni a fejemben lévő toborzás és személyzetfelvétel tudásból minél többet. Viszont ehhez a témához sok minden egyebet is meg kell érteni.
Miért nem elég instant toborzás tanácsokat adni a vezetőknek?
Mi a Performiánál megtaníthatunk álláshirdetést írni, amire jönnek jelöltek. Erre meg is tudunk tanítani bárkit gond nélkül, képesek lesznek rá a cégek. Hoznak is munkaerőt ezek a hirdetések. Viszont utána a kérdés az, hogy cégként és vezetőként képesek vagyunk-e megnyerni az embereket. Ha megnyertük őket, a következő lépés, hogy meg kell tartani a jó embert.
Van egy kérdés, amit mindig felteszek a munkaerőt kereső cégvezetőknek: Miért keresel embert? Vagy azért, mert egyre több a munka, egyre több a megrendelés, és már nem bírjuk ennyien. És/vagy azért, mert vannak emberek, akik elmennek tőlünk, és pótolnunk kell őket gyorsan, mert ha nem, akkor nem tudjuk elvégezni azt a munkát, amit már bevállaltunk.
Készítettem erről egy statisztikát, ami azt mutatja, hogy a munkaerő igénynek csak 20%-a jön hozzánk a cég növekedése miatt. A maradék 80% a munkatársak felmondása, kirúgása miatt érkezik.
Ilyenkor a probléma, hogy nem tudjuk leszolgáltatni a megígért munkát. Ettől romlik a cég megítélése. Vagy romlik a minőség, mert hibákat vétenek a túlterhelt munkatársak. Plusz, ha a kollégák látják, hogy egymás után mennek el emberek a cégtől, az is rányomja a bélyegét a morálra.
Kezdjük a fonákjáról a toborzást
Tudunk hasznos praktikákat adni, de ha ugyanoda ér ki a végén a cégvezető, akkor nem lehet, hogy máshonnan kellene kezdenünk? Például a toborzás előtt azzal foglalkozhatunk, hogy a meglévő munkatársakat hogyan tudjuk megtartani.
Ehhez meg kell tudni, hogy miért mennek el az emberek. Feltetted már ezt a kérdést a távozó kollégának? Gyakran előfordul, hogy ilyenkor nem a teljes igazságot mondják, mert nem akarnak megbántani téged. A cégek megpróbálják kitalálni a távozás okát, mert nincs információjuk. Két dolgot mondanak mindig: pénz és nagyobb karrier lépés.
Mi rendszeresen és részletesen megkérdezzük a munkavállalókat arról, hogy milyen munkahelyet keresnek, mi a fontos nekik. A pénz és a karrier ritkán fontos. Ami mindig jelen van válaszként: a jó hangulat, jó csapat, az elismerés és a jó vezető.
Erdélyben kialakult egy faramuci helyzet
A közszférában egyik napról a másikra megháromszorozta az állam a fizetéseket. Ezzel óriási konkurenciát csinált a privát cégeknek. Azoknak a cégeknek, akik az adóból megtermelik a közalkalmazottak fizetését!
Sok cég ezért veszíti most el az alkalmazottait, hiszen a cégek nem tudnak hirtelen háromszoros fizetésemelést adni. Viszont sokan elmondták, hogy azok a munkatársak, akik elmentek, bizony visszakéredzkedtek, mert csupán a pénz nem volt nekik elég a boldogsághoz.
Mit tehetsz most, ha sikeresen akarsz munkatársakat felvenni?
Két dolgot kezdj el: Kérdezd meg a meglévő kollégáidat, hogy miért szeretnek a cégnél dolgozni? Mi az, amiért másoknak is ajánlanád a céget, mint munkahelyet?
Ezzel megtudod az erősségeidet! Ha a válaszok soványak, és nem érzed úgy, hogy elég vonzó munkahely vagytok, akkor még mindig tudsz változtatni a jó irányba.
A másik dolog, hogy csinálhatsz kilépő interjúkat. Amikor elmegy egy munkatárs, akkor faggasd ki, hogy mivel nem volt elégedett. Érdemes akkorra időzíteni ezt a beszélgetést, amikor már nem tombolnak az érzelmek, nincs tétje a munkatárs számára a beszélgetésnek. Ne legyél sértődött és megbántott, még akkor sem, ha úgy érzed, minden okod megvan rá. Ne éreztesd vele, mert most az őszinte válaszaira van szükséged.
Mondhatod neki például ezt: Tudod, azon dolgozom, hogy nagyon jó csapatunk legyen itt a cégnél. Hogy látod, ehhez miben kéne változnunk, mit kellene megváltoztatnunk?
Az ász a pakliban
A még profibb megoldás ahhoz, hogy megtudd, mivel elégedetlenek a munkatársak, a folyamatos kommunikáció. Ha mindig nyitott vagy arra, hogy meghallgasd őket, ha együttműködő a kapcsolatotok, akkor rendszeresen fogsz kapni visszajelzést. Ha ezt fenn tudod tartani, akkor a csapatépítés terhe már nem csak a Te válladat fogja nyomni, hanem közösen viselitek a munkatársakkal.
Ha a kommunikáció javításához segítségre van szükséged, gyere gyakorlati kommunikációs tréningünkre novemberben.
Nemes-Nagy Szilvia
Személyzeti és vezetési szakértő
Építsd Fel A Csapatod!