Hogyan lesz több jelentkező az álláshirdetésedre? Sokan már azzal is megelégednének, ha ugyanannyi jelentkezőjük lenne, de akadna akár csak egy ígéretes köztük.
Tegyél meg valamit, amit szinte mindenki kihagy, amikor meghirdet egy állást.
A héten ezt gyakoroltuk a teszt licencet használó ügyfeleinkkel, most pedig megosztjuk a legfontosabb tippeket mindenkivel.
Az álláshirdetés feladása előtti létfontosságú feladatod
Ezen áll vagy bukik a munkatárs keresés sikere, mégis a legtöbben nem szánnak rá időt. Pedig időt spórolni ezen a feladaton olyan, mint víz nélkül zuhanyozni: nem túl hatékony.
Ez a tevékenység pedig nem más, mint a munkaköri profil megírása.
Hogy zajlik az eredménytelen munkatárs keresés?
Általában ez történik a cégekben: “Gyorsan, gyorsan kell egy pénzügyes, adjunk fel egy átlagos hirdetést a Profession-re!” Nincs összeszedve, hogy milyen feladatai lesznek, milyen az ideális személyiség ehhez a pozícióhoz, milyen lesz a főnöke.
Helyette kontrolcé-kontrolvézünk egy sablon hirdetést, átírunk benne néhány szót, és feladjuk egy kisebb vagyonért, remélve, hogy beesik az ajtón egy pénzügyi angyal, aki pont nálunk szeretne dolgozni.
Várhatóan nem fog megérkezni ez az angyal, mert vagy el sem jut hozzá az álláshirdetés vagy nem lesz izgalmas számára.
Hogyan vágj bele a munkaköri profil elkészítésébe?
Először rajzold meg a kontúrt, aztán színezd is ki! A kontúr lesz, hogy mi a fő célja munkakörnek. Mi az a legfontosabb dolog, amit a leendő munkatárs megold, mi lesz az ő terméke, amit letesz az asztalra. Aztán jöhet a rajz kiszínezése: milyen feladatai lesznek a munkatársnak, milyen képességekre van szüksége hozzá.
Ebből a rajból már azt is látni fogod, milyen személyiség alkalmas leginkább a megüresedett pozícióra. Írd össze a legfontosabb személyiségjegyeket is, amit szeretnél látni az ideális munkatársban.
Fontos, hogy olyanokat írj le a munkakör profil elkészítése során, amik tényleg lényeges dolgok. Egy pénzügyes munkatársnál lényeges például, hogy precíz legyen, de nem minden cégnél fontos a munka során, hogy beszéljen folyékonyan két idegen nyelvet.
Szánj rá időt, mert megtérül
A héten a workshopon egész nap ezen a munkaköri profilon dolgoztunk. Nem véletlen!
Ez lesz segítségünkre az álláshirdetés szövegének a megírásakor, az ígéretes jelöltek kiválogatásánál, az interjúztatás során, a referenciaellenőrzésnél és még a munkatárs próbaideje alatt is. Magyarul, az egész felvételi folyamat alatt a munkaköri profilra tudsz támaszkodni. Ez lesz a mankód, enélkül szétcsúszik a kiválasztás.
Ezután jöhet a hirdetésírás
Amikor már pontosan tudod, hogy milyen jelöltet szeretnél becsalogatni a cégbe az álláshirdetéssel, akkor nekiállhatsz a megírásának.
A hirdetésben nem kell részletezned a gondosan összeírt személyiségjegyeket, csak a leglényegesebbeket írd bele. A feladatkörök leírásakor se menj bele túlzottan a részletekbe, helyette mutasd meg a kontúrt, a munkakör fő céljait és termékeit.
Néhány aranyszabály az álláshirdetés megírásához:
-
- Csak olyan kifejezéseket használj, amit mindenki ért, hagyd ki a szakszavakat. Írj magyarul!
- Legyél őszinte, ne ígérj olyat, amit nem tudsz teljesíteni!
- Ne vessz el a részletekben, hanem mutasd be az állás lényegét!
- A személyiségjegyekből csak a leglényegesebbeket tedd a hirdetésbe!
Két dolog, amire nem gondolnál, de igaz
Meglepő, de ha beleírod a hirdetésbe, hogy “kiváló kommunikációs készség szükséges”, az gyakran elriasztja azokat, akik jól kommunikálnak, és bevonzza azokat, akik csak azt gondolják magukról. Tudom, furcsa! A jó szakemberek tisztában vannak azzal, hogy van hova fejlődniük, és nem gondolják magukról, hogy megfelelnek a követelménynek. Ezért, ha becsületesek is, nem fognak jelentkezni. Ezért csak óvatosan a személyiségjegyekkel a hirdetésben!
A másik furcsaság, hogy sokszor az akadályozza meg a jelöltek özönlését, ha a vezető kételkedik abban, hogy kell-e neki új ember, és a igen, milyen. Az “úgy sincs jó munkaerő ebben az országban” hozzáállással tényleg nem érkeznek a jelöltek. Misztikusan hangzik, de ezerszer láttuk ezt! Ezért fontos, hogy sziklaszilárdan dönst el, hogy tényleg fel akarsz venni valakit, és milyen legyen az az ember.
Kövesd ezeket a tippeket, és több jó jelölted lesz. Sok sikert a személyzefelvételhez!
Ebből a korábbi blogbejegyzésünkből szerezhetsz toborzási tanácsokat azoktól a magyar cégektől, akikhez érkezik elég jelentkező.
Szűcs-Torma Mária,
a Performia kiválasztási és jelölttesztelési szakértője