Egy cégvezető barátnőm, Éva jött segítségért a napokban. Nagyon sikeres a cége, imádja a csapatát, mindenki lelkes, mindenki a célért dolgozik, de ő már nem érzi jól magát az ügyvezetői pozicíóban. Szereti eladni a szolgáltatásaikat, szeret beszélni róla, előadásokat tartani, viszont egy csomó feladat van, amit utál: adminisztratív dolgok, a kontroll, tervezés, számonkérés, statisztikákkal való bajlódás, folyamatokat kitalálni a cégen belül, kivizsgálni dolgokat – érzi, hogy ő nem ezeket akarja csinálni. Pontosan tudja, hogy mit akar, el is mesélte csillogó szemmel: terjeszkedni nemzetközileg, konferenciákon előadni, új embereknek bemutatni, miben tudnak segíteni. A kérdése csak az volt, hogyan oldja meg ezt a helyzetet, hogy se ő se a cége ne szenvedjen. A megoldást pedig leírom Neked is, hátha hasonló cipőben jársz.
Mi a közös a magyar kkv vezetőkben?
A legtöbb cégvezetőnek különböző a története, de ugyanaz a problémája, mint Éva barátnőmnek. A kkv szektorban a vezetők 99%-a tulajdonos is. Fáradtak, nyűgösek, mert egy csomó olyan munkájuk van, amit nem szeretnek. Rengeteg féle céggel vagyok kapcsolatban, mégis csak három vezetői típussal szoktam találkozni. Kíváncsi vagyok, Te is magadra ismersz-e az egyikben, úgyhogy írd meg, ha igen!
A tulajdonos-ügyvezető 3 típusa
1. PR-típusú ügyvezető
Ő jön-megy, imádja képviselni a cégét, ő az arc, lelkesít, kommunikál. Rendezvényekre megy, előadásokat tart, interjúkat ad, igazi márka nagykövet. Senki sem tud olyan lelkesen beszélni a cég termékéről, szolgáltatásáról, mint ő.
2. Szakember-típusú vezető
Imádja a szakmát, valódi guru. Belemerül a munkába, az apró részletei is érdeklik. A tökéletességre törekszik, folyamatosan fejleszt. Amikor valami újdonságon dolgozik, úgy tűnik három napja egy percre sem kelt fel az íróasztalától.
3. Értékesítő-ügyvezető
Bármit elad. Imádja, hogy mehet az ügyfelekhez és nagy értékű termékekre, szolgáltatásokra köthet szerződést. Azonnal látja, hogy kinek, mire van szüksége a szolgáltatások közül, és habozás nélkül nyélbe üti rá az üzletet. Ő a cég legjobb értékesítője.
Jó az, ha a cégvezető PR-os, szakember vagy értékesítő?
Egyikkel sincs baj, hiszen kell PR-os, kell szakember és kell értékesítő is a vállalkozásba. Nade ki ügyvezet közben?
Először is, tisztázzuk, hogy a tulajdonos és az ügyvezető két különböző funkció. Amikor a vállalkozást elindítjuk, akkor mindent csinálunk a cégben, mert csak így tudjuk megoldani. Viszont hosszú távon nem az a célunk, hogy adminisztratív vezetők legyünk a cégben. Van egy nagy elgondolás, egy nagy terv a jövőre, amit el akarunk érni, ehhez pedig egy hajtóerő, ami előrevisz minket. Ilyenkor mindig “a jövőben vagyunk”, mert előre tervezünk. Ehhez egy csomó feladatot el kell végezni most a jelenben. Minél többet dolgozunk ezeken a célokon, annál több munkánk lesz a jelenben. Minél több munkánk van a jelenben, annál kevesebbet gondolunk a jövőre. Lekerül a figyelmünk a célról, helyette a napi feladatokra koncentrálunk. Ilyenkor szokott megtörténni, hogy az eredeti cél már rég elveszett, de a napi feladatok megmaradnak, és motiválatlan, stresszes lesz tőlük a vezető.
A másik lehetséges út, hogy a tulajdonos-vezető lepasszolja a munkatársainak a nemszeretem feladatokat, akik vagy csinálják vagy nem, ő pedig belemenekül olyan tevékenységekbe, amiket szívesen csinál: PR, szakma, értékesítés.
Ezt az egy dolgot gondold végig
Hogyan szeretnéd látni az ügyvezetődet? Csukd be a szemed, és képzeld el, milyennek szeretnéd látni az ügyvezető igazgatódat!
Amikor megkérdezem erről az ügyfeleimet, mindig azt mondják: rohangáljon, mint pók a falon, tudjon mindenről, oldjon meg minden problémát, személyzeti gondokat is kezeljen, legyen mindig ott, ahol szükség van rá. Érje el, hogy a dolgok jól menjenek, a produktum határidőre, jó minőségben kész legyen.
Ezzel az ideális képpel szemben áll a valóság: az ügyvezetők nagy része alig van a cégben, alig található meg az irodában, nem elérhető a munkatársak számára.
Ha Te tulajdonos-vezetőként nem érzed jól magad a bőrödben, akkor lehet, hogy emiatt.
Mit tehetsz?
Döntsd el, hogy felvállalod-e az összes ügyvezetői feladatot úgy, ahogy egy ideális ügyvezetőt elképzelsz. Ha ez nem tesz boldoggá, akkor vegyél fel egy ügyvezetőt. Éva is erre a következtetésre jutott, teljesen önállóan. Én csak meghallgattam.
Ha fel akarsz venni magad mellé egy vezetőt, akkor szedj össze mindent, amit elvársz a leendő ügyvezetődtől, és írd össze. Aztán írd le a tevékenységeit, és a feladatait is, hogy majd át tudd adni őket. Ha ezzel kész vagy, már félúton jársz a megfelelő ember megtalálásához.
Ne kényszerítsd bele magad abba a szerepbe, ami nyűgössé, fáradttá tesz. Nem éri meg az áldozat! Miért? Mert aki nem szeret ügyvezető lenni, az türelmetlen lesz, nem fog tudni motiválni, magyarul nem lesz ideális ügyvezető. Pedig a céged megérdemel egy szuper ügyvezetőt! És minden tulajdonos, aki felépített egy jó céget, megérdemli, hogy azt csinálja a cégben, amivel jól érzi magát.
Legyen örömteli a vállalkozás!
Ha úgy döntöttél, hogy felveszel egy ügyvezetőt, akkor szeptemberben megtanulhatod hozzá, hogyan tarts állásinterjút profi szinten.