Egyértelmű, hogy a piacvezető álláshirdetési portál a Profession. Itt keresnek a legtöbben állást, ezért itt is hirdetnek a legtöbben, és fordítva. Viszont épp ezért óriási a zaj, rengeteg az álláshirdetés. Ha a hirdetések tengerében nem figyelnek fel az álláskeresők a mi ajánlatunkra, akkor hiába várjuk a jelentkezéseket. Mit tehetünk?
Korábban már írtunk arról, hogyan tűnjön ki az álláshirdetésünk a többi közül. Most ahhoz adunk segítséget, hogyan juttathatjuk el az üzenetet minél több csatornán mindél több embernek.
Hol és hogyan hirdessünk?
Gyakori kérdés az ügyfelektől, hogy hol hirdessünk? Milyen csatornákat válasszunk? Egy biztos: találékonynak kell lenni. A következő tippekről fontos tudni, hogy mostanra érvényesek, pár hónap múlva lehet, hogy teljesen más lesz a helyzet, annyira gyorsan változik ez a terület. Ezért használd a tippeket most, ha épp szükséged van új munkatársra.
Az álláshirdetések készítése már nem is a munkerőpiacra hasonlít, hanem olyan, mint a marketing. Folyton résen kell lenni, figyelni kell, hogy mi működik és mi nem.
Aki azt mondja, hogy ez és ez a trükk mindig beválik a hirdetéseknél, az eleve gyanús. Ma folyamatosan fel kell hívni magunkra a figyelmet, aki ezt nem tanulja meg, az le fog maradni a termékeivel a piacon és a cégével a munkaerőpiacon.
Alapvető törvényszerűségek a sikeres álláshirdetéshez
Mi is használjuk az álláshirdetési portálokat. Ezek a legkézenfekvőbbek, amik mindenkinek eszébe jutnak. Akkor sem érdemes kihagyni őket, ha használunk alternatív csatornákat.
Jó tanács hozzájuk: soha ne ár alapján válassz hirdetési felületet.
Mi minden évben megversenyeztetjük az álláshirdetési csatornákat. Megnézzük, melyik hozta az adott évben a legtöbb értékes megkeresést számunkra, és ez alapján rangsoroljuk őket.
A Professiont nem tudjuk megkerülni, innen sok értékes jelölt érkezik hozzánk. Ők már 5-6 évvel ezelőtt is komoly marketing kampányt folytattak, tévéreklámmal, óriásplakáttal. Beleégették az emberek fejébe, hogy ha állást vagy munkaerőt keresnek, akkor Profession. Még tanácsokat is próbálnak adni a munkaerőt kereső cégeknek és az álláskeresőknek is. Néha megkérdőjelezhető tanácsokat adnak persze, mert nem ez a szakterületük.
De Neked egyszerűen azt kell csinálni, ami működik. Ha eddig nem igazán volt sikeres a hirdetésed, akkor változtass rajta! Attól függetlenül, hogy mi vagy más mit tanácsolt. Ha nem válna be a Te szakterületeden, akkor ne kövesd szentírásként. Csak azért, mert mások is így csinálják, nem biztos, hogy működik. Figyeld a hatékonyságot, ennél pontosabb iránymutatás nem létezik.
Sokáig a Professiont csak kvalifikáltabb munkakörökre lehetett használni. Egyrészt őrült drága volt szakmunkást, asztalost, szobalányt, betanított munkást keresni rajta. Sőt, ezeknek az embereknek egy nagy része nem is a Professionön keresett munkát. Mára már alkalmazkodott a cég és készítettek külön csomagokat fizikai dolgozók keresésére is – jól működik.
Az egyéb népszerű oldalak, mint a Jófogás szintén működhet jól munkaerő keresésre, egyszerűen azért, mert sokan ismerik.
Ahhoz, hogy eldöntsük, melyik hirdetési portálért fizessünk, a kulcs, hogy nagyon jól kell ismernünk a célközönséget. El kell tudnunk képzelni, hogyan működik ez az ember. Pl: az én raktárosom milyen körökben mozog, mit olvas, milyen az érdeklődési köre, hol lakik stb. Ez alapján kell tudni kiválasztani, hogy milyen hirdetési csatornákat érdemes használnod. Mint a marketingben. Hiába teszel ki online hirdetéseket, ha a célközönséged csak a nyomtatott sajtót szereti olvasni. Egyértelmű, hogy hiába plakátolsz a fővárosban. ha vidéki dolgozókat keresel.
Látod, hogy nincs egy recept a sikeres hirdetésre, mert az emberek, akiket keresel, különbözőek. De azért van sok lehetőség, amire csak kevesen gondolnak…
Elhanyagolt hirdetési felület: a helyi portálok
Gyöngyösön, ahol az Édesanyám lakik, az Ingyen piacot hozzák házhoz ingyenesen. Az Anyukám ebből értesül mindenről, benne van az ingatlan hirdetésektől kezdve az álláshirdetéseken át az is, hogy kinek lesz temetése. Ahol ez ilyen erős média, ott ezt használni kell. Máshol nem ilyen népszerű a helyi újság, ott pedig nem érdemes foglalkozni vele.
A helyi rádiók, televíziók nagyon jól tudnak működni. Amikor megyek az egyik kecskeméti ügyfelemhez, átkapcsol a rádió a helyi adóra, és folyton a Hovány reklámjait hallom.
Azt tapasztalom, hogy vidéken szeretik az emberek a helyi rádiókat, jó zene megy és helyi hírekről értesülnek, ezért napközben szívesen hallgatják. Ha naponta ötször hallja valaki a Hovány reklámjait, akkor az beég az emlékezetébe. Ezek után a Hovány könnyebben fog munkatársat találni, mert a neve ismert.
Ugyanígy a tévés képújság is jól működhet.
Vagy a plakátolás és a szórólapozás vidéken jó eszköz lehet, ha a megfelelő helyre tesszük ki. Hová? Közértbe, orvosi rendelő várótermébe, művelődési házba, önkormányzat faliújságjára, buszmegállóba, postára, bankba, szóval ahol sokan megfordulnak. Érdemes feltűnő színeket használni, hogy kitűnjön a sok egyéb hirdetés közül a miénk. Praktikus a plakáthoz elvihető szórólapot is kihelyezni az elérhetőségekkel. De be lehet dobálni a szórólapokat közvetlen a postaládákba is.
Budapesten például nem népszerű a helyi média, az országos csatornák lenyomják. Gyakran a hirdetőoszlopok is annyira tele vannak, hogy nem tűnik fel rajtuk egy-egy plakát.
Szakmai fórumok
Ügyfeleimtől tudom, hogy milyen jól működik a Jogi Fórum és az Építész Fórum. Mindkettőnél annyira ismert a szakmai portál, hogy nem is kell igénybe venniük a többi álláshirdető oldalt. A szakterületeden van ilyen? Használd! Sokkal kvalifikáltabb jelentkezők jönnek, ráadásul kedvezőbb áron.
Használd a közösségi médiát erre a célra
Kezdjük a legnépszerűbbel: közösségi média. A saját ismerőseimnél látom, hogy korra-nemre való tekintet nélkül mindenki fészbúkozik :). Lehet szidni, kárhoztatni, de hihetetlenül népszerű! És ezért működik. Nekünk pont ilyen megoldások kellenek, amik működnek. Ez a legfőbb kritérium.
Így az álláshirdetést is ki lehet tenni a Facebookra, lehet kérni az ismerősöket, hogy osszák meg. Az emberek szociálisak, akarnak segíteni, ezért meg fogják osztani. Plusz, kérjük meg a munkatársakat, hogy ők is terjesszék, legyen ebből egy közös ügy, hiszen mindenkinek fontos, hogy ki jön be a csapatba.
A közösségi médián hirdetésként is feladhatod az álláshirdetésedet. Így még mindig kedvező áron tudod terjeszteni, mert az álláshirdetéseket jóval többen osztják meg a termékeket reklámozó hirdetéseknél. Plusz, remek lehetőség arra, hogy kísérletezz a hirdetés szövegével, képi megjelenítésével. Nem mellékesen pedig, nagyon jó kis reklám a cégednek, hiszen a hirdetés szövegében bemutathatod, hogy mivel foglalkoztok.
Személyes megkeresés
A harmadik módszer, ami jól működik a közösségi médián, és nem csak a Facebookon: ha ismerősöket megszólítunk üzenettel. Én szoktam ismerősöknek írni pár mondatot arról, hogy kit keresek. Nagyon jó tapasztalataim vannak vele, már csak azért is, mert kommunikációba lehet kerülni olyanokkal is, akikkel már régóta nem beszéltél.
Ugyanez telefonon is működik. Hívd fel egy ismerősödet, és kérdezd meg tőle, hogy tud-e olyan embert, aki jó lehet a cégedbe.
Használd ki a “hasonló hasonlót vonz” törvényszerűséget
Olyanokat is meg szoktam szólítani, akit el tudok képzelni az adott pozícióban. Természetesen nem csábítok el senkit a munkahelyéről. Egyszerűen csak tudom, hogy minden ember környezetében van sok hozzá hasonló ember, azért mert a magunkhoz hasonlók között érezzük jól magunkat. Ilyenkor azt mondom: “Figyelj, pont olyan embert keresek, mint Te. Szorgalmas, precíz és kitartó egyént.” Őszinte elismerést adok, ez jól esik az egyénnek, és szívesen segít. Nagyon sokszor jön tőlük jó jelölt! Gondoltad volna?
A kollégákat is meg lehet mozgatni. Persze csak ott, ahol jól érzik magukat az emberek a munkahelyen, különben a kisujjukat sem fogják mozdítani, hogy új kollégát hozzanak be. Akik viszont szeretnek nálad dolgozni, azoknál el lehet érni, hogy együttműködjenek a közös célért.
Ügyfeleket és beszállítókat is ugyanígy meg lehet szólítani, hogy “Figyelj, keresünk egy pénzügyest, Tudsz valakit?”
Csinálj egy listát azokról, akiket megkérdezel.
Mi lesz az ajánlásokból jött emberrel?
Felmerül a kérdés: Nem ciki, ha végül nem vesszük fel azt az embert, akit ismerős ajánlott? Nem! 🙂 Mert előre kommunikálom, hogy nem garantálom, hogy azonnal bejut a cégbe, először keresztül kell mennie a felvételi körökön, és ha megfelel, akkor felvesszük.
Saját adatbázis kiépítése
Amikor hozzánk jelentkezik valaki, de nem ő lett a befutó, akkor mindig megkérdezzük, kér-e tájékoztatást más álláslehetőségekről. Így épül egy adatbázisunk. És nem csak olyan álláslehetőségeket lehet kiküldeni neki, ami pont számára érdekes, hiszen egy tőle távoli pozíciót ajánlhat az ismerőseinek is. Ez is jól működik nálunk!
Ezek azok a módszerek és csatornák, amik nálunk beváltak. De ne állj meg itt. Üljetek össze a csapatoddal és ötleteljetek rajta, hogy még hol és hogyan lehet hirdetni az adott állást! Egészen szokatlan, merész módszereket is érdemes kipróbálni.
Ha jó az álláshirdetés szövege, akkor a sikernek már csak egy kulcsa van: hogy hányszor és milyen gyakran kommunikáljuk.
Csinálj kampányt belőle! Azaz, intenzíven kommunikáld egy bizonyos idő alatt. Hiszen egy munkakör betöltésére nincsenek hónapjaid, gyorsan akarsz új munkatársat.
A legtöbb cégnél ezt csak a HR-es csinálja, ami édeskevés. Ha az egész csapat terjeszti az üzenetet, akkor többszörösre növeled a hatékonyságot.
Összefoglalva a hirdetés szabályai:
1. Írj jó hirdetési szöveget!
2. Kommunikáld intenzíven!
3. Csináld azt, ami működik.
Ha nem jönnek a jelentkezők, akkor menj vissza az egyes ponthoz, és változtass addig, amíg szükséges.
Nemes-Nagy Szilvia
Személyzeti és vezetési szakértő
Építsd fel a csapatod!