A szuper munkatársak felvétele és megtartása is komoly kihívás a cégek életében. Nézzünk meg ma két olyan rossz húzást, ami munkaerő távozását eredményezi. Az egyik történetben új kollégát bukott el a cég, a másikban jól bevált régieket veszíthet.

A munkaerő felvétel bizalmi kérdés

Kerestünk egy munkatársat az egyik ügyfelünknek. Az elején megállapodtunk a megrendelővel minden apróságban, kis túlzással még abban is, hogy milyen színű legyen a jelölt zoknija. Az új munkatársnak rengeteg követelménynek kellett megfelelnie, így két hónapig kutattuk az Igazit. Végre találtunk egy gyöngyszemet, aki minden apró részletnek megfelelt, a zoknia színét is beleértve. Beszéltünk a jelölttel, aki otthagyta a stabil állását a pozícióért, és meg is állapodtak a megrendelővel a feltételekben.
De aztán az utolsó előtti pillanatban azt mondta a jelöltünknek a leendő főnöke, hogy mégse az előzetesen megígért 200 ezer forint lesz a kezdő fizetése, hanem csak 160. Ilyenkor eltörik valami. Lehet, hogy a jelölt korábban az alacsonyabb fizetésbe is beleegyezett volna, de miután már megállapodtak egy másik összegben, nem szabad visszavonni az ígéretet, mert az bizalomvesztést eredményez.
Ha megígérsz valamit, és nem tartod be, feltételezheti Rólad a leendő kollégád, hogy ezt a jövőben is meg fogod tenni.

Mennyiségi és minőségi munkaerő felvétel

Egy másik ügyfelünk cége rohamosan nő, a személyzetfelvételt is ennek megfelelő ütemben végzik, azaz rengeteg embert vesznek fel. Nekik nincs igazán problémájuk a munkaerő toborzással, üres pozícióikra sokan jelentkeznek. Viszont elkövették azt a hibát, hogy a személyzetfelvételben a mennyiségre és a sebességre koncentrálnak a minőség rovására.
Profin reklámozzák a céget nem csak ügyfeleik, hanem a leendő munkatársak felé is. Elkezdtek multis tapasztalattal rendelkező embereket felvenni, azt azonban nem vizsgálták eléggé, hogy mennyire csapatjátékos az illető. Az eredmény? Az új munkatársak már az első napjaikban azt sorolják, hogy a meglévő kollégák mit csinálnak rosszul, hogy mi rossz a cégben. Rögtön leértékelték a cég munkatársait, pedig ők még nem tettek le semmit az asztalra.
Az építő kritika nagyon is hasznos, de a munkatársak és a cég leértékelése rontja a hangulatot. Könnyen ahhoz vezet, hogy a régi kollégák inkább elmennek, keresnek egy olyan munkahelyet, ahol megbecsülik őket.
Fontos, hogy tisztázzuk az új munkatársakkal: a teljesítmény, az eredmény az első, és csak utána jöhetnek a kritikák. Akkor sem magas lóról, szidalmazásképp, hanem építő jelleggel, megoldási javaslattal együtt.

Ha meg akarod tartani a jó munkaerőt, ügyelj rá, hogy ne játsszd el a bizalmát, és a többi kolléga is jól bánjon vele.

Szűcs-Torma Mária,
a Performia kiválasztási és jelölttesztelési szakértője

A kép forrása: Iconolo.gy, alkotó: Mads Perch