Az utóbbi pár hét blogbejegyzéseiben sokat írtam Neked a PR fontosságáról. Most úgy gondoltam, összeszedek néhány inspiráló példát és könnyen megvalósítható ötletet, amivel javíthatod a céged belső és külső PR-ját. Jöhetnek?
Nekik könnyű
Egyik szuper ügyfelünk, a BioTechUSA most kezdett gyártásba. Eddig forgalmazták a táplálékkiegészítőket, fehérje készítményeket, de most már ők fogják elkészíteni a termékeket, amihez több száz dolgozó toborzására volt szükségük egyszerre. Hogy a vidéken lévő új üzemet megtöltsék fizikai munkásokkal, minden toborzási eszközt bevetettek. Saját elmondásuk szerint könnyű dolguk volt, mert amivel foglalkoznak, az divatos. Az emberek szeretnek trendi dolgokhoz tartozni. Plusz, magyar cég, de a nevükben szerepel az USA, ami szintén vonzó a munkaerő számára.
Persze, hogyha nem lenne jó náluk dolgozni, akkor a jó PR köddé válna.
Ők viszont szenvednek
Múlt hét pénteken lent voltunk Szolnok megyében egy 300 embert foglalkoztató cégnél, ahol a dolgozók kétharmada varrónő. Üléshuzatokat gyártanak. Nincs benne semmi trendi! Ők vért izzadnak azzal, hogy felvegyenek embereket. Már azt is vállalják, hogy betanítanak képzetlen alkalmazottakat a nulláról.
Tény, hogy kemény munka a varrás, teljesítménybért kapnak érte a varrónők. Egy-egy darabot fillérekért csinálnak, de ha jól dolgoznak, akkor hazavisznek 2-300 ezer is forintot is. Az első időszakban nagyon magas a fluktuáció, sokan megállapítják, hogy nem akarnak ilyen sokat dolgozni, és elmennek. Sajnos ilyenkor a cég hírneve sérül, mert aki felmondott, az fogja mesélni az ismerőseinek, hogy rossz volt a munka, keveset fizettek – azt már nem teszi hozzá, hogy ő nem volt kitartó.
Mit tehetsz a jó PR-ért, ha nem elég divatos a szakterületed?
Ahol nem trendi a cég, a munka, ott marha sokat kell dolgozni a PR-on! Ki kell találni egy stratégiát. A jó hír az, hogy ez sokszor pusztán kommunikáció kérdése. Például az üléshuzat gyártó ügyfelünknél felmértük, hogy ők jobban fizetnek,és jobbak a juttatásaik is, mint a konkureciának. De ezt nem kommunikálják, nem tudja róluk senki. Ezen kívül gyönyörű színekkel és minőségi anyagokkal dolgoznak, de nincs kitéve sehová egy kész üléshuzat, egy csodaszép autóbelső. A dolgozó mindig csak ugyanazt a 40×50 centis darabot látja, amit varr, és sokszor nem is tudja, hogy top terméket állít elő, amire büszke lehetne. Nincs kiplakátolva az üzemben az sem, hogy hány autó és márka használja kizárólag csak az ő üléshuzatukat. Ezek mind-mind olyan eredmények, amiket ismertté kell tenni!
Ha a cég úgy érzi, hogy nem trendi, nem divatos, akkor le kell ülni és összeírni az minden egyes PR-ozható dolgot. Ami megvan, amit elértünk, azzal általában nem foglalkozunk. Pedig ezek ott a legjobb PR-alapok! A mi oldalunkon is még az szerepelt pár napja, hogy a cégünk 21 országban van jelen. Pedig már 38! Nem mindegy, ez fontos PR-adat, és bolondok lennénk nem eldicsekedni vele.
Szintén remek belső PR, hogy a cégcsoportunkban az országok között verseny van. Nagyon igyekszünk, mert már csak pár száz pont, és dobogósak leszünk a 38 versenyző között! 🙂
Ötletek a belső PR-ért
Az egyik ügyfelünk mesélte, hogy náluk az új céges autóért lelkesednek legjobban a munkatársak, ezért azt találta ki, hogy a legjobb dolgozó vezetheti az új kocsit. Imádják ezt a munkatársak, mert élvezik a versenyt, és látják azt is, hogy igazságos a cégvezetés döntése.
Egy másik cégnél a főnökasszony meglepetésemre elmondta, hogy náluk tilos a káromkodás. De nem is csak ejnye-benye jár érte, hanem figyelmeztetés után meg is válnak attól a dolgozótól, aki csúnyán beszél. A történet szépségéhez hozzátartozik, hogy ők egy teherautó szerviz, igazi férfias műhely. Mégis mindenki betartja a szabályt. Megkérdeztem a cégvezetőt, hogy vette rá őket erre? Azt felelte: megértették, hogy a saját érdekük is, hiszen ha senki nem káromkodhat, akkor velük sem beszélhet senki úgy, ahogy nem szeretnék. És ez megéri. Ez megteremt egy jó alaphangulatot és biztonságérzetet a cégben.
A belső PR-nak csak a kreativitás szabhat határt, mert a legtöbb bejelentés semmibe se kerül. Ha nem trendi a témád, legyen trendi a céged!
Najó, még egy valami határt szab a PR-nak: az igazság
Lehet, hogy Neked magától értetődő, de azért leírom: soha, de soha nem szabad hazudni a PR-ban. Úgyis kiderül előbb-utóbb, és akkor az egész addig felépített hírnév egyetlen hamis állítás miatt megy a süllyesztőbe. Hitelét veszti a cég.
Használd a PR-eszközöket, kommunikáld az eredményeket, hogy kívánatos munkahellyé tedd a cégedet!
Hogyan csinálj PR-kampányt? Hogyan lesz jó a hírneved? A jó PR megszerzése tréning