Épp dolgozom egy cégvezező házaspárral, akik nem bírják tovább a napi robotot, 10-12 órában mindent csinálnak a cégben, csak azt nem, amit szeretnek: a szakmájukat. Közben három gyerekük is van otthon, akikkel több időt szeretnének tölteni. Azt gondolom, hogy nincsenek egyedül a problémájukkal, ezért leírom a közös munka közben felmerült hasznos gondolatokat, hogy meríthess belőle.
A cégalapítás csapdája
Amikor elindítjuk a céget, van egy nemes cél, amiért létrehozzuk a vállalkozást. Plusz a vállalkozó életformával egy jó életminőséget is szeretnénk biztosítani, ahol szabadabb lehet az ember, ahol jut idő nekünk fontos tevékenységekre. Mit jelent a szabadság? Hogy szabadon alkothatok, szabadon élhetek – szabadabban, mint egy alkalmazott.
Mindenki tudja, hogy ahhoz, hogy beindítsuk a céget, bele kell adni apait-anyait, le kell tenni az alapokat, anyagiakat biztosítani, beszállítót, vevőket találni, munkatársakat felvenni és így tovább a végtelenségig. Mire észbe kapnak a vezetők, addigra azt látják, hogy nemhogy heti 5 napba és napi 8 órába nem fér bele a munka, hanem 10-12 órába sem heti 7 napon. Pedig a kezdetek már rég elmúltak, már évek óta megy a cég, csak még azt az életminőséget, azt a szabadságot nem sikerült elérni, amire vágytunk. Saját cégük csapdájába estek.
Van egy ügyfelem, aki most várja a negyedik gyerekét, és azért jött hozzánk tanulni, hogy legalább a negyedikre tudjon több időt szakítani rá, mert az első három gyerekre nem jutott elég. Náluk is azt látom, amit mindenhol: egyre túlterheltebbek az ügyvezetők.
Mit tegyél és mit ne tegyél, ha ki akarsz jutni a cég csapdájából?
Amikor Marcsival elindítottuk a Performiát, teljesen egyértelmű volt, hogy mindent mi csináltunk. Azóta már a legtöbb területet átadtuk a munkatársaknak. Ránéztem arra, hogy nálunk a munkatársaknak nagyon jól körülhatárolt munkaköre van, speciálisan az adott munkakörre választjuk ki, kiképezzük rá stb. Viszont mi hárman, akik a céget indítottuk, teljesen szét vagyunk szóródva a szervezetben. Minden osztályon, minden területen van egy kisebb-nagyobb feladatunk. Nem vesszük észre, hogy csomó olyan feladatot is végzünk, amik már nem vezetői feladatok., vagy már rég nem nekünk kellene csinálni őket, de a szokásjog alapján rajtunk ragadt. Gyakran látom ezt más cégben is, szinte mindenhol.
Például egy ismerős angliai cég magyarországi lányvállalatában kezdetekkor a főnöknek volt egyedül kocsija, ezért ő hozta be a városból a WC-papírt. Ma ez a cég 150 fős, de még mindig előfordul, hogy egy-egy régi kolléga szól neki, “Főnök, elfogyott a WC-papír!”.
Miért pont a vezetői munkakör a legkaotikusabb?
Felveszünk egy munkatársat, akiről pontosan tudjuk, hogy milyen munkakörre vesszük fel. Igyekszünk pontosan behatárolni a posztját, megmondani, letisztázni a tevékenységeit. Minden más pedig marad a vezetőn, így jön létre a vezető teljesen kaotikus munkaköre.
Megfigyeltem, hogy imádnak az ügyvezetők értékesíteni, én is. És persze sikeresek vagyunk benne, hiszen a fejünkben megvan a cég célja és a szándék, hogy segítsünk az ügyfeleknek.
Nem baj, ha imádsz előadni, tervezni vagy takarítani. Nem baj, ha ügyvezetőként értékesítesz is. Az a baj, ha minden területen tőled várnak döntéseket. Ha a cég egyik területe sem megy nélküled. Az már gond, ha a WC-papírt is Te szerzed be.
Ha túlterhelt vagy, kezdd el napi szinten írni, mit csinálsz a cégben. Legalább két hétig, minden nap. Amikor megcsináltad egy feladatodat, írd le egy sorban, így feladatonként egy percnél is kevesebb ideig tart az összeírás.
Utána rendeld munkakörökhöz, poszthoz a teendőket, és döntsd el, hogy ezek közül mi az, amit Neked kell csinálnod, amihez tényleg a vezető kell. Plusz, döntsd el, hogy mi az, amit imádsz csinálni. Amelyik feladatra egyik sem igaz, azt add át. Hátrálj ki folyamatosan és fokozatosan a saját cégedből. Ezen dolgozik most a cégvezető házaspár ügyfelem is, hogy több idejük legyen arra, amit szeretnek.
Csináld azt, amit szeretsz, az összes többi munkát add át lépésenként
Ez az a munka, amit egy ügyvezetőnek folyamatosan csinálni kell, onnantól kezdve, hogy elindult a cége. Ha ezt eddig elmulasztottad, akkor sincs gond, csak kezdd el most.
Hogyan? Tanítsd meg valakinek, ellenőrizd és add át, ne is csináld többet. Lehet, hogy azt fogod látni, hogy erre nincs alkalmas ember, vagy nincs elég ideje annak, aki tudná csinálni. Akkor hiányzik egy-egy ember, és fel kell venni valakit.
Csinálj egy tervet, hogy melyik feladatodat, mikor adod át. Ha ezt megcsinálod, nagy teher esik le a válladról. Szabadabb leszel, és eldöntheted, hogy mivel töltöd az idődet.
A feladataid átadásában akadályoz, hogy nem elég lelkesek az embereid? Akkor tanuld meg őket motiválni a Motivációval a lojális munkatársakért tréningen.