Pár évvel ezelőtt az álláshirdetésre dőltek a jelentkezők, az volt a legnagyobb probléma, hogy a sok képzetlen, alkalmatlan emberből megtalálni a jót. A munkavállallók részéről volt egy keresleti piac. A cégvezetőknek az okozott gondot, hogyan tudnak megrendelést szerezni, ezért kevés új munkatársat kerestek. A mai helyzeről általánosságban elmondhatjuk, hogy megmozdult, beindult a gazdaság, több a munka, több a megrendelés, ezért több új munkatársat kellene felvenni. Mivel többen tudnak elhelyezkedni, kevesebb az álláskereső. Nem csak kevés jelentkező van, hanem a minőség sem jó. Naponta többször kell azt kezelnem, hogy “nincs jelölt a munkaerőpiacon”. Igaz ez? És ha igen, hogyan találsz mégis jó embert a cégedbe?
Kis piaci körkép
Élelmiszer kiskereskedő ügyfelem feladott egy hirdetést. Most van auguszuts, és tavasz óta nem talál bolti eladót Budaörsre. Megnézték vagy ötszázan a hirdetését, de jelentkezés nem érkezett. Nincs bolti eladó?
Egy üdülési jogokkal foglalkozikó cég callcenter vezetője keresett meg nemrég. Az ő feladata, hogy felvegye az embereket a callcenterbe. Sosem volt könnyű, de legalább volt kiből válogatni. Most nincs.
Azzal jönnek be hozzánk az ügyfelek, hogy annyi munkát tudnának bevállalni, amennyit csak akarnak, de nem mernek elfogadni nagy megrendeléseket, mert nincs ember, aki elvégezze. A fuvarosok nem kapnak a kamionsofőrt, az építést kivitelezők nem találnak mérnököket, akik levezényelnék a munkát.
És a szakember hiányról ne is beszéljünk! Egy nagyméretű üvegtermékekkel foglalkozó cég vezetője azt mesélte nekem, hogy nem is képeznek szakembert aki képes lenne létrehozni a termékeiket. De például a hegesztők, festők, kamionsofőrök külföldön ötszörös bért keresnek, így már alig van belőlük az országban.
Most már kínálati piac van, rengetegen ajánlanak munkát. De tényleg ennyire reménytelen a helyzet?
Tisztázzunk két dolgot!
Pontosabban két szót tisztázzunk, mert alapvető fontosságú a megértésük, ha munkatársat keresel. Az egyik a kiválasztás, a másik a toborzás.
Kiválasztás akkor lehetséges, ha van választék. Ahogy megbeszéltük, ez a luxus jelenleg nem elérhető, ezért most először toboroznunk kell.
De mi az a toborzás? A szótár szerint a toborzás jelentése: megnyerni valakit egy célra. Ez egy katonai kifejezés, sokan ebben az értelemben ismerik. És érdemes is megnézni az eredetét, mert tanulságos!
Amikor Kossuth Lajos azt üzente, hogy elfogyott a regimenjte, akkor a huszárok felöltöztek a szép ruhájukba, kifényezték a csizmát, és megmutatták a vidéki legényeknek, hogy milyen csillogó a huszárélet. Persze vittek egy kis bort és zenészeket is, hogy jó legyen a hangulat. Senki nem akart csatába menni, hősi halált halni, de megmutatták nekik a nemes célt “Éljen a magyar szabadság, éljen a haza!”, megismertették velük a huszárélet szépségeit “hejj élet, be gyöngy élet, ennél szebb sem lehet”, a béren kívüli juttatásokat: “eszik, iszik a sátorban, semmire nincs gondja”, és még a profi munkaeszközöket is “szép selymes lódingom, dali pár pisztolyom”. Így álltak be a vidéki legények katonának.
Toborozz úgy, mint a huszárok
Ha nincs elég jelölt, akkor a kiválasztástól egy lépéssel hátrébbről kell kezdeni, a toborzástól. Ha valaki csak feladja a hirdetést, és várja a beözönlő jelölteket, akkor csalódni fog. Nem az álláskeresők csökkenő statisztikáira kell figyelni, mert nem a munkanélküliek kellenek nekünk, hanem azok, akik épp dolgoznak, csak váltáson gondolkodnak. Ők nem jelennek meg a statisztikában. Rengeteg a jó jelölt, aki épp elköltözik, újat akar csinálni vagy végre azzal akar foglalkozni, amit imád. Az ő érdeklődésüket kell felkelteni a toborzással.
Nekünk is probléma volt a munkaerőpiac változása, ezért megnéztük, mit kell tennünk, hogy mégis megtaláljuk a jó jelölteket ügyfeleinknek. Nagy volt a zaj, hiszen mindenki új munkatársat keresett a cégébe. Egy-egy keresett pozícióra 400-nál is több álláshirdetés szerepel csak a Profession oldalán. Nézd meg, ha hihetetlennek tűnik! Aki állást keres, biztos, hogy nem fogja az összes hirdetést elolvasni. Mi van, ha a tiéd a 340. álláshirdetés?
Mi a megoldás?
Álláshirdetés vagy reklám?
Erdélyi kollégám, Zsolt adta az ötletet. Egy megbeszélésünk során folyton azt mondta nekem, hogy “így a reklám, úgy a reklám”. Nem értettem, mire gondol, és rákérdeztem. A válasz: “Hát az álláshirdetésre!” Merthogy Erdélyben reklámnak nevezik az álláshirdetést. Ez az!
Egy átlagos cég keresgél, de nem toboroz, nem reklámoz. Egy amerikai típusú álláshirdetés pedig nem nyer meg senkit semmilyen célra. A hirdetések sablonokká váltak, pont úgy mint az önéletrajzok. Kitesszük a 398. sablonos szöveget hirdetésként, és megállapítjuk, hogy nincsenek jelöltek, nem jelentkezik rá senki. Jól van ez így?
Gondolj úgy az álláshirdetésedre, mint egy reklámra! A reklám érzelmekre hat. Milyen érzelmet vált ki a Te álláshirdetésed? Egy sablonos hirdetés egy érzelmet vált ki: unalmat. Ez nem elég jó, igaz? Ezért kezdtünk el másfajta álláshirdetéseket írni. A hatása elképesztő volt! Azóta minden projektünkbe csak így írunk hirdetést.
János kollégánkat már az újfajta, reklámszerű álláshirdetéssel találtuk meg. Mikor erről kérdeztem, nem emlékezett rá, milyen információ szerepelt a hirdetésben, de azt tudta, hogy ez alapján döntötte el, hogy nálunk akar dolgozni. Ezt mondta róla: “Azt kommunikálta, amire vágytam.”
Hogyan írj hatásos álláshirdetést?
Felejtsd el ezt az érzelemmentes nyugati sablont. Fogalmazd meg úgy a hirdetést, mintha a legjobb barátodnak írnád. Írj értelmes, kerek mondatokat, ne csak vázlatot. Még az olyan apróság is, mint a munkakör elnevezése más hangulatot közvetít: értékesítő vagy területi képviselő, adminisztratív munka vagy irodavezető. Hass az érzelmekre!
A Konyhaszakértő kft. HR-ese, konyhabútorok helyszíni összeszereléséhez keresett munkaerőt. Kipróbálta a hirdetésírási módszereinket. Az eredmény: nem jött sok jelentkező, kb. 15 fő reagált. De mindegyikük pont olyan volt, akit elképzeltek! Az összes jelölt eljutott a szűrések sokadik körébe is, ezért leteszteltük őket, és így dőlt el, hogy kit vesznek fel. Pál Attila cégvezető felhívott: “Ez valami csoda! Eddig nem volt ember, most meg válogatunk!” Ekkora a különbség aközött, hogy toborzol vagy sablon hirdetést adsz fel.
Toborozz új jelölteket a cégedbe, mielőtt megkezdenéd a kiválasztást, és meg fogod találni a jó munkatársat.
Ha szeretnél részletes segítséget kapni a hirdetés megírásához, töltsd le a Hogyan találj jó embert a cégbe? című ingyenes tanulmányt!