Nemrégiben előadást tartottam egy bolthálózat munkatársainak, 200 embernek. A modorról beszéltem nekik. Megindító volt a reakciójuk, hogy mennyire éhesek a tudásra, a pozitív érzelmekre. Arra gondoltam, hogy szuper, hogy ezek az eladók ennyien itt vannak a képzésen, de ezt a vezetőiknek is hallani kéne. Mert úgy láttam rajtuk, hogy ezeket az embereket nem becsülik meg eléggé a vezetőik. Pedig annyira szeretetre méltó munkatársak voltak, olyan jól reagáltak a tanulnivalóra, annyira értékelték a tudást.
A mostani blogbejegyzésben összefoglalom, hogyan becsülhetnék meg jobban a vezetők ezt a kétszáz dolgozót, hogyan adhatnának nekik többet emberileg.

Mit tehet a vezető a munkatársaiért

Ezek az alkalmazottak vagy hajnali 5-kor kelnek vagy éjfél után érnek haza, és 110-120 ezer forintokat visznek haza. Tudom, hogy nem lehet őket jobban megfizetni, mert kis árréssel dolgoznak a boltok. De hogyan lehet akkor jobbá tenni a munkájukat? Hogyan érjük el, hogy szeressék a munkahelyüket a dolgozók?
A mostani előadás tartalma az emberi kapcsolatok alapja volt. Ha csak ezt betennék a cégvezetők a cégbe, boldoggá tudnák tenni a munkatársakat! Ha az egész egynapos előadás anyagát nem is tudom egy cikkbe beletenni, nézzük meg, milyen lényeges apróságokkal tudod elérni, hogy jobb munkahellyé váljon a céged.

Add meg a tiszteletet a kollégádnak!

Vezetőként is legyél illedelmes, udvarias. Miért olyan fontos ez? Mert az udvariatlanságot, az érzéketlenséget az emberek általában elutasítják. A vezetői rang fitoktatásával, vagy félelemkeltéssel szert lehet tenni kontrollra, de ne gondoljuk azt, hogy az embereink megbecsülése, szeretete is a miénk lesz.
Van olyan ismerősöd, ügyfeled, beszállítód, akinek durva a stílusa, udvariatlan? Hogy fogadja őt a többi ember? Nem ő a legnépszerűbb, igaz?
Közben pedig a jó modorú embert kedvelik, sok barát veszi körül. Kívülről nézve szerencsésnek tűnhet ez az ember, pedig konkrét oka van annak, hogy sikeres: a sok barát támogatja, segíti is őt, mindig van kit kérdeznie, ha elakad.

Tedd ezt, hogy az alkalmazottak érezzék a megbecsülést:

• Ha megérkezel a cégbe, és a többiek már ott vannak, Te köszönj előre!
• Érdeklődj a munkatársaid iránt, kérdezd meg, mi a helyzet velük! Kérdezz a családjukról, a problémáikról! Tudj a sikereikről is, amikre büszkék.
• Ha nyomon tudsz követni egy eseményt a munkatársad életében, ami tényleg érdekel téged, például, hogy hogyan gyógyult meg a nagymama a combnyaktörésből vagy hogy sikerült a gyerek felvételije az egyetemre, akkor ezzel a kis apró figyelemadással Te leszel a hős.
• Válaszolj a levelekre, mindegyikre. Akkor is, ha csak annyit írsz, hogy oké vagy köszi.
• Megkérdezed a munkatársad véleményét? Végighallgatod? Válaszolsz rá? Még akkor is, ha utána nem valósítasz meg belőle semmit, ez téged fog növelni. Kérd ki a véleményét, és figyelj rá.

Így csinálja egy igazi profi, akit imádnak a dolgozói

Nagy autóipari beszállító ügyfelem, Gábor, az ügyvezető naponta többször lement az üzembe és végigjárta azt. Én mindig elkísértem, hogy tanuljak tőle. Belátta az egész üzemet, mint ahogy a jó gazda szemével hízlalja a jószágot. Akivel találkozott a tekintete, annak biccentett. Megfigyeltem, hogy az emberek is keresték a tekintetét. Ebédkor ugyanúgy elmentünk az üzemi étkezdébe, végigálltuk a sort, ugyanazt a kaját ettük, mint a dolgozók. Nem egy kiválasztott igazgatói asztalhoz ültünk, hanem Gábor keresett helyet, és megkérdezte az ott ülő alkalmazottakat, hogy leülhetünk-e melléjük. Persze akkor már váltott pár szót az asztaltársaival is.
Látható volt, hogy mekkora tiszteletnek örvend. Az egész cégben a nyugalom és a barátságos hangulat volt jellemző, nem a munkaundoritisz vagy a félelem, ami egy keménykedő vezetőnél szokott kialakulni.

Engedj teret a sokszínűségnek

Minden munkatársnak megvannak a maga szokásai, mivel sokfélék vagyunk, sok helyről jövünk. Géza nem szereti, ha hozzányúlunk a munkaeszközeihez, de ha odamegyünk hozzá és segítséget kérünk tőle, akkor nagyon szívesen és lelkesen segít. Bizonyos családi szokások is bejönnek a cégbe, például valaki óriási bulikat szervez a férjének. Ha neki tudunk szabadnapot adni a születésnapi rendezvény előkészítésére, imádni fog minket érte. Tartsuk tisztetetben egymás szokásait, amíg azok másokat nem zavarnak! Ettől otthon érzik magukat a munkatársak.

Teremts céges hagyományokat

Milyen szokások, szabályok, programok alkotják a céges kultúrátokat?
Mindig emlegetem kedvenc kamionforgalmazó ügyfelemet, akinél tilos a káromkodás, ez a céges kultúra része. De ide tartozik bármilyen céges rendezvény is: egyhetes kajakozás a Tiszán, szülinapozás vagy a céges karácsony. Bármi, ami hagyomány a cégben, amit ápoltok. Ez is jelzi, hogy mennyire vagyunk fontosak egymásnak. Ahol csak a 13. havi fizetés az összes hagyomány, ott még nem lesznek ettől lojálisak a dolgozók.

Ha elkötelezett munkatársakat akarsz, akkor valósítsd meg ezeket az apróságokat. Még pénz sem kell hozzájuk, mégis emelik a vállalkozásod értékét.

Nemes-Nagy Szilvia
Személyzeti és vezetési szakértő
Építsd fel a csapatod