Ha felmerül egy személyzeti probléma a cégben, a megoldás után meg szoktad keresni az okát is? Tudod, a tűzoltók sem vonulnak el a tűzoltás után, hanem alaposan kivizsgálják a helyszínt, és megkeresik a tűz okát. Erről lesz szó a mai blogban.
Két aranyszabály
Nézzük az elsőt! Ha a jelenben valamivel probléma van, annak a valódi okai a múltban keresendők. A tüzet most kell eloltani, de az oka lehetett egy évek óta öregedő, rossz vezeték, amit ki kellett volna cserélni. És ezzel el is érkeztünk a második szabályhoz.
Ha hiba történik, akkor biztos lehetsz benne, hogy valaki valamit nem tett meg, amit kellett volna, vagy valaki olyat tett, amit nem szabad megtenni. Az mindegy, hogy véletlenül vagy szándékosan, de ez a két lehetőség van csak. A régi vezetékeket nem ellenőrizte valaki. Vagy ha ellenőrizte, nem cserélte ki. Lehet, hogy lustaságból, lehet, hogy feledékenységből, de nem tette meg a feladatát, és ezért tűz keletkezett.
Probléma a cégben? Menj vissza az időben!
Amikor a cégben egy hibát ki akarunk vizsgálni, akkor visszafelé kell menni az időben. Találunk egy szituációt, az gyakran egy régóta elhúzódó helyzet eredménye, avagy valaki már régóta elhanyagolt egy feladatot, vagy jó ideje rosszul csinált valamit.
Például évekig elmulasztottam a cégem PR-ját, mert ki gondolta, hogy nem elég jól dolgozni. Most pedig nagy a fluktuáció, és nehezen találunk új munkatársat…
Amikor elmegy egy dolgozó a cégtől, kivizsgálod-e az okot, hogy miért ment el? Biztos lehetsz benne, hogy nem csak aznap reggel kelt fel ballábbal, amikor bejelentette, hogy továbbáll.
A valódi okot a múltban találod meg.
Szerencsére elég sok vezető leás a problémák gyökeréig, hogy azok ne fordulhassanak elő újra. De már csak nagyon kevesen elemzik a sikerek okát. Sőt, a cégre akkor is rá kell nézni, ha nincs épp hiba vagy siker…
A napi operatív tevékenységek lekötik az energiáinkat, személyzeti gondok, finanszírozási kérdések teljes mértékben felemésztik a vezetők figyelmét. Jellemző, hogy 10-12 órát dolgoznak a vezetők naponta, viszont a vállalkozás nem megy előre, hanem csak egyre több lesz a munka. Több munkához több embert kell felvenni, de a több ember több problémát is okoz, amit kezelni kell… Mindez folyamatosan leköti a cégvezetést, és nincs idő kielemezni a cég eredményeit, hibáit, sikereit. Pedig ez maximálisan megtérül, előre viszi a céget!
A hibákat javítsd ki, a sikeres akciókat ismételd meg újra és újra!
A sikerek okát is érdemes kutatni
Időnként rá kell nézni a cégre: miért csináltam, mi volt a szándékom vele, hol tartok ezzel most – kiértékelni, hogy mitől tartunk ott, ahol a tartunk, legyen az pozitív vagy negatív.
A veszélyhelyzetekben megnézzük, hogy mi okozza a gondot, de ha valami jó történik, akkor nem keressük az okát. Örülünk neki, jó érzés tölt el és végre hátradőlünk egy kicsit.
Pedig a sikert kiváltó ok vizsgálata legalább olyan fontosak lenne, mint a veszélyhelyzetek átvilágítása. Miért? Mert bármilyen sikernek az oka a jövőben is képes sikert okozni nekünk.
Hogyan elemezz?
Én a saját cégemet hetente, havonta, félévente és persze évente kielemzem. A statisztikák alapján megnézzük, mi történt, és meghatározzuk a feladatot a következő időszakra. És persze keressük a múltbéli sikeres akciókat is!
Pont most néztük meg a csapatot, mert most különösen éreztük, hogy olyan jó a cégben lenni, olyan jó a csapat. De vajon miért épp most? Mit csináltunk jól? Ránéztünk arra, hogy most homogén a csapat, mindenki lelkes, mindenki egy célért dolgozik, szeretne együtt lenni. Nincsenek villongó egyéniségek, csak kedves, szorgalmas és segítőkész emberek. Ezért egyszerű is a csapat a legjobb értelemben, nem kell bonyolult helyzeteket kezelni, helyette sok a vidámság.
Megerősítettük, hogy mik azok a pontok, amiket vizsgálni kell, ha új embert akarunk. Leírtunk 3-5 személyiségjegyet, amit meg fogunk nézni, ha munkatársat választunk ki a csapatba. Azaz, tudatosítottuk, mi volt a siker oka, hogy meg tudjuk ismételni bármikor a jövőben.
Sokkal több nyereség származik a jövőre nézve abból, ha a sikeres akciókat elemezzük ki, mintha csak a hibák okát keressük meg. Ezért szakíts rá időt!