A rádióban azt a hírt hallottam, hogy 2016-ban 20%-kal kevesebb a regisztrált álláskeresők száma Magyarországon, mint tavaly ilyenkor. Persze az álláskeresők többen vannak, mint a regisztrált álláskeresők, de ezzel együtt is érezhetően csökkent a minőségi munkavállalók száma. Ezért a cégek már könnyebben megalkusznak kevésbé képzett, negatívabb hozzáállású jelöltekkel is, akikkel utána sok gond van. Pedig lehetséges jó munkatársat találni, erről lesz ma szó.
Elárulok egy titkot
Mi 90%-ban olyan jelölteket hozunk a cégeknek, akik épp dolgoznak valahol, de közben munkát keresnek. Sokan meglepődnek, hogy nem szempont nálunk, van-e épp állása a dolgozónak vagy nincs. Miért így csináljuk?
Mert tudjuk, hogy a minőségi munkaerő nem munkanélküli: dolgozni akar. Nem vár tétlenül se a sültgalambra, se az álommunkára. Ha épp eljött az egyik cégtől, gyorsan képes új állást találni. Az, aki valóban termel, annak van munkája!
Hogyan vonzd a cégedhez Te is ezeket a termelő jelölteket?
Egyes vállalkozásoknak probléma munkaerőt találni, másoknak hirdetést sem kell feladni, mert anélkül is jelentkeznek hozzájuk. Például a MAPEI-nek nincs ilyen gondja, pedig fizikai munkára is sok embert alkalmaz.
Mit tud a MAPEI? Jó a hírük, a jó hírnévért pedig a PR a felelős. A PR magyarul közönségkapcsolatokat jelent, azt mutatja, milyen képet alakítunk ki magunkról kifelé és befelé.
Ma a legtöbb cég dolgozik ezerrel, és elfeledkezik arról, hogy a PR-ral foglalkozzon.
Mit kell tudnod a PR-ról?
Kétféle PR létezik: az egyik, amit Te alakítasz ki magadról, a másik, amit mások alakítanak ki rólad. A kettő közül csak az elsőt tudod kontrollálni, ezért csak ezzel foglalkozz. Hogyan?
A PR-ról a legtöbb embernek nagy, elegáns rendezvények, méregdrága szponzorációk jutnak eszébe, ezért azt gondolhatja a magyar kkv vezetője, hogy ez egy olyan úri huncutság, amit a nagyok tudnak játszani, hogy még nagyobbak legyenek.
Valójában a PR egy cégnél a jó munka és a szakmai tudás ismertté tételét jelenti. Ehhez nem kellenek milliók.
Rajtad kívül ki tud róla, hogy jól végzed a dolgod? Ha vannak jó eredményeid, akkor ezeket ismertté kell tenni kifelé és befelé, a munkatársak felé. Belső PR-t végképp nagyon kevesen csinálnak. Mit gondolnak rólunk a munkatársak? A munkatársak családja? A szomszéd? Ez fontosabb, mint elsőre hinnéd.
Ha ez ilyen egyszerű, akkor miért nem csinálja mindenki?
Kis magyar PR történelem
A rendszerváltás előtt a legtöbb cégnél a marketing azt jelentette, hogy kirakták az ajtóra Nyitva-táblát. Az EU-ba belépéskor bejöttek a profi külföldi vállalatok, 50 évnyi marketing tapasztalattal, ezért a magyar cégeknek is muszáj volt marketinget csinálni. Ma már mindenki tudja, hogy kell a marketing, viszont a PR még idegen terep.
Pedig a sorrend fordított. Nézzük meg! Marketing nélkül értékesítőt kiküldeni olyan, mint háborgó tengerre lélekvesztőn kiküldeni egy embert. A marketing felderíti a terepet, megtudja, mit akarnak az emberek. Ez olyan, mintha a a lélekvesztőre tennénk egy vitorlát, legalább tudjuk irányítani a hajót a háborgó tengeren. De azért a tenger még mindig elég félelmetes így. A marketing előtt kell még egy lépés, ez pedig a PR. Mert ha a reklámot megelőzi a jóhíred, ha a céged, terméked neve pozitív érzéssel kapcsolódik össze, akkor a marketing kampány elemeit is szívesebben veszi a célközönség, és ha ezután még egy értékesítő is lezárja a vevőt, akkor biztos a siker. A PR a lélekvesztőre egy Yamaha motort is ad!
Miért fontos a csapatépítésben a belső PR?
A munkatársakban pozitív képet kialakítani a cégről kulcskérdés, mert az, amit a munkatársak éreznek a cég iránt, a hangulat, ami a cégben van, abszolút látszik kifelé. Nem tudjuk jobb minőségben kiszolgálni az ügyfeleket, mint ahogy egymással bánunk a cégen belül. Mit gondolnak a munkatársaid a cégről? Mit gondolnak az ügyfelekről? Mit gondolnak a piacról? Mit tudnak a termékeinkről? Tudják-e, hogy Te mit gondolsz róluk? Ehhez szintén nem pénz kell, ehhez odafigyelés és kommunikáció.
A multik megtehetik, hogy az unott, közepesen teljesítő munkatársat lecserélik, mert sorban állnak a jelöltek. De egy kkv? Ha jó a külső és a belső PR-ja, akkor ő is megteheti. Sőt, ha a cégről kialakult vélemény pozitív, akkor a fluktuáció is csökken, azaz eleve kevesebb új munkatársat kell felvenni. Így még az is hozzá fog adni a cég hírnevéhez, hogy itt jó dolgozni, és ide nehéz bekerülni.
Legyél okosabb a cégek nagy részénél, és foglalkozz a PR-ral.
Akarsz PR technikákat tanulni? Új PR tréningünkön rengeteg használható eszközt sajátítasz el a világhírű Marten Runow előadásában: A jó PR megszerzése tréning.