Számtalan esettel találkozunk, amikor egy vezető ugyan azt a viselkedés mintát használja a cégben mindenkire, amiről egyszer azt állapította meg, hogy működik. Na igen ám, csakhogy van egy apró probléma ezzel a módszerrel: nem robotokkal dolgozunk együtt, hanem emberekkel, akik mind különbözőek!

A távolságtartás, mint vezetői eszköz

Vannak olyan cégvezetők, akik megrögzötten hiszik, hogy azzal vívhatják ki a munkatársak tiszteletét és együttműködését, ha tartják tőlük a távolságot. Ennek különböző megnyilvánulásai vannak. Az egyik például az, amikor magázni kell az ügyvezetőt. Ez egy régi szokás és a tiszteletadás jelképeként használták. Ma már csak kevés ilyen céggel találkozhatunk, de azért még helyenként megtalálható ez a szokás. Ma a 21. században már nem hiszem, hogy szükséges ragaszkodnunk ehhez. Tegeződve is meg lehet adni a tiszteletet a felettesnek, mint ahogy magázva is el lehet küldeni valakit a búsba. A kommunikációban amúgy is a szándék a legfontosabb.

A távolságtartással csak az a baj, hogy sokkal inkább egy elérhetetlen főnököt látnak majd a dolgozók a szervezet élén, nem pedig egy vezetőt.

 

 

Azok a régi, jól bevált módszerek…

Létezik az az eset is, amikor valaki úgy vezeti a csapatát, ahogy korábban őt vezették. Mivel az a módszer működőképesnek bizonyult ott és akkor, és mivel sehol sem tanították meg ezután céget és embereket vezetni, felveszi ezt a korábban tapasztalt vezetési módszert. És ez még lehet, hogy működőképes is lenne, ha figyelembe venné a képlet egyetlen változóját: a személyt.

Mert ami működik az egyik kollégánál, az nem biztos, hogy fog a másiknál. Vagy ami működött anno nála, nem biztos, hogy fog működni bárki másnál.

Ahány ember, annyiféle kommunikációt igényel. Van, aki érzékenyebb, és finomabban kell vele bánni, vannak, akiket szinte lehetetlen megbántani, és a kettő között még megannyi változattal találkozhatunk. Nyilván megvannak a kommunikációnak a magafajta törvényszerűségei és összetevői, de ahány ember, annyiféle. Mi magunk sem vagyunk mindenre mindig fogékonyak, ugyan ez előfordulhat másnál is.

 

Az az igaz, ami működik!

Minden vezetőnek ki kell alakítania a saját vezetői hozzáállását. Azt a módot, ahogyan ő maga sikeresen tudja delegálni a csapatát. A tekintélyelvű vezetés ideje lejárt! Ma sokkal inkább a határozott, de barátságos és emberközpontú hozzáállás működik.

Az a vezető például, aki nem tud hatékonyan kommunikálni, kudarcot fog vallani a vezetésben. És azzal, hogy felvesz egy viselkedés mintát, amiről azt gondolja, hogy majd mindenkinél működni fog, még nem kezeli a hiányosságait. Továbbá az sem megoldás, ha büntetést adunk annak, aki hibázik. Helyette inkább adj vezetői útmutatást! Hidd el, ezzel sokkal többre mész.

És érd el, hogy valódi kommunikáció legyen a cégben, mind a dolgozók körében, mind a vezetés és ügyvezetés felé. Ennek hiányában nem fogjátok tudni elérni azokat a magaslatok, amiket elérhetnétek. A céged jövője a csapatod minőségén múlik. És ha megfigyeled, egy igazán jó csapatban az egyik közös nevező a valódi kommunikáció. Használjátok!