Mivel ma a cégek legnagyobb problémája a munkaerő hiány, azt a célt tűztem ki magam elé, hogy megtalálom az okokat és a lehetséges kiutat, a megoldásokat erre a gondra. Ezért nyomozásba kezdtem Marcsi kollégámmal karöltve. Hogyan?
Végeztünk egy felmérést az ügyfeleink körében. Azt tapasztaltuk, hogy a cégek felénél nagy a fluktuáció, 30% vagy afölötti, a cégek 17%-nál átlagos, és van 33% akinél kifejezetten alacsony. Ma velük fogunk foglalkozni.

Kinek nincs munkaerő gondja?

1. A Bio Tech USA cselei

Már olvashattál korábban is a cikkeimben az étrendkiegészítő termékeket gyártó ügyfelünkről, a Bio Tech USA-ról. 480 emberükből 300 új, nagyrészt betanított munkás az új gyárukban. Mégsem volt nehéz megtalálniuk őket. Miért?

Felmérésünkkor a következők derültek ki:

  • a munkatársak elégedettek az alaphangulattal, a csapattal és a munkakörnyezettel
  • ajánlják a céget az ismerőseiknek
  • a cég PR-ja szuper, az egészséges életmód célkitűzést kommunikálja
  • nevük, termékük és reklámjaik divatosak, ez vonzó a munkavállalóknak

Plusz, jelenleg is azon munkálkodnak, hogy még jobb munkahellyé tegyék a céget. Megkérdezték a dolgozóikat, hogy minek örülnének a legjobban, mire van szükségük. A válaszok között szerepelt a bölcsi, a belső menza és a konditerem, úgyhogy ezek megvalósítása a követekező cél, amint befejezték új irodaházuk megépítését.

2. A Hovány-titok

Ők ma Magyarország legnagyobb autókereskedése és szervize, ezt stabil csapat nélkül nem lehetett volna elérni. Szintén nagyon alacsony a fluktuáció a Hovány csoport cégeiben, az is inkább az új dolgozókat érinti. Mit csinálnak jól?

Ezeket tudtuk meg róluk a kutatás során:

  • folyamatosan toboroznak új munkatársakat, akkor is, ha épp nem akarnak felvenni senkit
  • rengeteg PR-tevékenyéget végeznek, például szakmunkásképzőket támogatnak
  • szalonjaikban a munkatársak megjelenése lenyűgöző, mintha egy milánói divatbemutató kifutójáról léptek volna le éppen

A szorgalmas munkájuk meg is térül. Annyira jó a cég híre, hogy egy teljesen átlagos álláshirdetésükre is bőven érkezik jelentkező, mert a Hovány név szerepel rajta.

3. A MAPEI bevált módszerei

A MAPEI-nél kizárólag természetes fluktuáció van, azaz csak babázni vagy nyugdíjba mennek el a munkatársaik. Szinte az összes új kollégát a meglévők hozzák a céghez, mert fontos nekik, hogy ki kerül a csapatba. Így alig kell toborozniuk.

Mivel érik el a munkatársaik elkötelezettségét?

  • személyes törődéssel: a cég segít a személyes problémák megoldásában is a dolgozóinak
  • az alkalmazottak elégedettségét rendszeresen felmérik
  • képzéseket és fejlődési lehetőséget biztosítanak
  • rengeteg társadalomjobbító tevékenységet végeznek

A MAPEI csapata egy olyan szociális védőhálót von a munkatársak köré, ami által biztonságban érzik magukat, és ezt a személyes törődést eszükbe sem jut egy magasabb fizetéssel járó állásért elcserélni.

Mi a közös tanulság a három pozitív példából?

Hogy amelyik cégben a dolgozók elégedettek és elkötelezettek, ott alacsony a fluktuáció, azaz kevés új munkatársat kell felvenni. Amikor pedig toborzásra kerül a sor, számíthatunk a meglévő kollégáink ajánlásaira, így gyakran még az álláshirdetés feladásával sem kell bajlódni.
A másik fontos szempont pedig, hogy mindhárom cégnek kiváló a híre. Így amikor mégis munkatársat keresnek, a hirdetésük kitűnik a tömegből pusztán a cég nevével. A jó hírnév nem szerencse kérdése, inkább olyan szupererő, amiért meg kell dolgozni.

Mérd fel a munkatársaid elégedettségét rendszeresen, és kérdezd meg azt is, hogyan javíthatsz rajta! Aztán tegyél érte, hogy olyan hely legyen a céged, ahol szeretnek dolgozni az emberek, ahonnan nem mennek el egy kis plusz pénzért, és amit szívesen ajánlanak a barátaiknak is.

Ha új embert veszel fel a cégedbe, akkor szeptemberben megtanulhatod hozzá, milyen technikákat használj az állásinterjún.