Minden előadáson elmondok egy személyzeti problémákkal kapcsolatos felismerést, amire tavaly jöttem rá.
Miért van az, hogy az ügyvezetőknek olyan sok személyzeti problémájuk van? Miért ez a legnagyobb gond, még a pénzügynél, a piaci versenynél vagy a terjeszkedésnél is nyomasztóbb?
Ha két-három vezető összejön, egészen biztosan eljut a beszélgetés egy közös pontig: baj van az emberekkel, az alkalmazottak fizetett ellenségek és így tovább.
Az ügyvezetők nagy része a feladás közelében van. Megoldhatatlannak tűnik a helyzet, mert úgy érzik, hogy nem tudják befolyásolni a probléma okát. Az emberek kiszámíthatatlanok, nem tudni, mit lehet várni tőlük.
Kőműves Kelemen cégvezetők
Ha csapatépítésről van szó, az ügyvezetők nagy része Kőműves Kelement játszik: amit felépít estére, reggelre leomlik. Így állandóan ugyanazt a falat kell javítani, építeni mindennap. Ez borzasztóan fárasztó.
Visszahúzzák a cégvezetőt a személyzeti problémák. Embert képez, cserél, újat keres, beáll dolgozni helyette. Mindennap.
Így nem tud előre haladni, ezért egyre többet dolgozik. Állandóan készenlétben van, hogy tudjon javítani az alkalmazottak hibáin. Ennek csak egy vége lehet: a vezető elfárad, és megutálja a cégét. Sok ügyfelem bizalmasan elmondja nekem: „Szilvi, utálok bejárni a cégembe”.
Elkezdtem a magánnyomozást a személyzeti problémák valódi oka után
Utánanéztem, hogy a kkv-szektor vezetői adják Magyarországon a munkahelyek legalább 70%-át. Nem rendjén való, hogy küszködnek, hogy fizetett ellenségeknek érzik a saját embereiket!
Nyomozni kezdtem a valódi ok után, első lépésként megnéztem, hogy a Performia ügyfeleinél (kkv cégvezetők, ügyvezetők) mi a tanult szakma. És kiderült valami nagyon furcsa.
Több mint 95%-a a vezetőknek műszaki végzettségű: mérnök, közgazdász, informatikus.
Összeállt a kép
Pályaválasztáskor két fő irány áll a fiatalok előtt: reál tárgyak vagy humán tárgyak. Ha az előbbit választja a leendő vezető, az azért van, mert a reál tárgyak világa egzakt. Meg kell tanulni az adatokat és alkalmazni, utána pedig biztosan működik. A derékszög mindig derékszög! Logikus és kiszámítható, így lehet vele gondolkodni, sakkozni, tervezni. Mindig működik, nincs mese.
Az emberek nem ilyenek! Hanem teljesen kiszámíthatatlanok, nem lehet tudni, mi lesz a reakciójuk, bonyolultak, érthetetlenek. Minden alkalmazott másként reagál ugyanarra az egy dologra.
A cégvezetőnek magától értetődő: azért fizeti a munkatársat, hogy végezze el a munkáját. Miért kell ezt külön kérvényezni? Miért kell ezzel külön foglalkozni?
Vezetőnk, aki jó messziről el akarta kerülni a humán tárgyakat, a kiszámíthatatlan embert, végül a nyakába kapja az összes kiszámíthatatlanságot, mert elkövette azt a „hibát”, hogy vezető lett.
Kedves ügyfeleim, akik lapostető-szigeteléssel foglalkoznak, 60 évesen is nagy lelkesedéssel dolgoznak. Ők nem azért csináltak céget, hogy emberekkel foglalkozzanak, hanem azért mert volt egy zseniális ötletük a nehezen szigetelhető lapos tetőkről. Ma már élvezik a cégvezetést, de meg kellett küzdeniük a személyzeti problémák hadával.
Erre nem számítanak a vezetők
Amikor a szakember céget alapított, és ehhez embereket vett fel, akkor vezetővé vált. Innentől pedig munkájának 80%-a az emberekkel való foglalkozásból állt, mert ez egy vezető feladata. Kommunikálni, utasítani, ellenőrizni, képezni.
Építész házaspár ügyfeleim vágya az volt, hogy gyönyörűt alkossanak a szülővárosukban, ehhez a cégükben alkalmaztak már 100 embert. De rájöttek arra, hogy legkevesebbet a mérnökmunkával foglalkoznak! Észrevétlenül távol kerültek a céljukról, hiszen ők nem egy szervezetet akartak irányítani, hanem gyönyörű épületeket létrehozni. A kreativitásukat elfojtották, rengeteg ötletük a fiókban hever a mindennapos személyzeti problémák miatt.
Ez történik a cégvezetők nagy részével: nem azt csinálják, amit eredetileg akartak. Nincs elég örömük a vezetésben, és nincs elég idejük a szakértő munkára, ami miatt elkezdték az egész vállalkozást.
Azért van jó hírem is a kiábrándult vezetőknek
A jó hír: az ember is egzakt téma, csak ismerni kell a törvényszerűségeket, az egymásra hatásokat. Ezért a Performiában az a célunk, hogy megtanítsuk a vezetőket arra, hogyan építsék fel a saját csapatukat.
Amikor bejön egy ügyfelünk mosolyogva, hogy újra szeret bemenni a cégébe, és elmondja, milyen jó az új emberével együtt dolgozni, akkor boldogok vagyunk.
Tanulj Te is az emberről, hogy a személyzeti problémák nagy részét megszüntesd, a maradékot pedig könnyen tudd kezelni!
Érdemes rögtön azzal kezdeni, hogy kit vegyél fel a cégedbe. Ha még nem jártál nálunk, ajánlom a Hogyan vegyünk fel hosszú távon is megfelelő munkatársat? előadást.