Nem könnyű a KKV-k helyzete, ha toborzásról van szó. Vezetőként biztos már Te is tapasztaltad, hogy milyen magas elvárásokat ébresztenek a multinacionális cégek a munkavállalókban. Cikkünkben megmutatjuk az egyik leghatékonyabb toborzási módszert, amivel kikerülheted ezt a fenomenont, rengeteg interjút spórolva meg magadnak, és azt is elmondjuk, hogy ez miért működik!

Irodavezetőt keresel? Toborozz irodai asszisztensre!

Személyzeti és vezetési szakértőként gyakran találkozom azzal a problémával, hogy a KKV-k által meghirdetett vezetői pozícióra olyan elvárásokkal és igényekkel jelentkeznek a munkavállalók, amit a cégek nem tudnak megadni. Arról nem is beszélve, hogy az ilyen kisebb cégeknél ahhoz, hogy a jelöltek képesek legyenek megfelelni az elvárásoknak, speciális, belső képzéseken kell részt venniük, amiket az ilyen vezetők sokszor nem hajlandóak elvégezni.

Ezért mi sokszor tanácsoljuk az ilyen helyzetben lévő cégeknek, hogy kivédve a multis vezetők extra igényeit, alkalmazzák azt a trükköt, hogy egy szinttel alacsonyabb beosztásba toboroznak, mint amire valóban szükségük van. Jelen példánk szerint keress irodai asszisztenseket, akiket a képzés, és a próbaidő után kinevezhetsz irodavezetőnek.

Mire figyelj még oda?

Engedd meg, hogy elmeséljünk egy történetet, hogy könnyebben láttassuk a következő probléma felvetésünket.

Új munkatársakat kerestünk ügyfelünknek. Az egyik jelölt, amikor a fizetésre került a sor, nettó 300 000 Ft-os bérigényt határozott meg, kiegészítve azzal, hogy ez a minimum elvárása, innen indulhat felfelé a licit. Amikor megkérdeztük, hogy miért ennyi, azt válaszolta, hogy mert a barátnője is egy ilyen helyen dolgozik, és 300 000 Ft-ot keres. Megkérdeztük, hogy milyen munkahelyet szeretne, és a válaszaiból kiderült, hogy a motivációja az elismerés és a pénz.

Elemezzük ezt a történetet…

Mi a baj ezzel? Miért ne akarhatna 300 000 Ft-ot keresni?

A baj nem ezzel van. A hiba ott van, hogy a miért kérdésre nem azt mondta, hogy én tudok annyit hozni a cégnek, hogy megérje, hanem mert ennyit kap a barátnőm is. Ez a munkatársunk a jövőben is mindig, mindent attól fog függővé tenni, amit cserébe kap. Persze fontos, hogy mindkét fél számára kedvező legyen az együttműködés, de a történet főszereplője mindig a pénzért fog dolgozni, nem a cégért, nem egy közös célért.

Két típusú ember van ugyanis. A beáramlás típusú ember, akit mindig az motivál, hogy ő hogyan fog jobban járni. Az ilyen típusú alkalmazott fog az első adandó alkalommal elmenni a cégtől, amikor több juttatást ajánlanak neki. Akit csakis az motivál, hogy hogyan profitál egy adott dologból, annál nem lehet lojalitást építeni, a belefektetett oktatások és energia el fog veszni.

Mi a másik típust, a kiáramlás típusú embereket keressük, akiket az motivál, hogy hol tud segíteni, hogy tud még hozzájárulni. Nyilván a józanság keretein belül kell ezt érteni, nem arra gondolunk, hogy valaki puszta önzetlenségből dolgozik egy cégnél, és hagyja magát kizsákmányolni. Mindenkinek vannak céljai és elvárásai a munkáltatójával szemben, de fontos, hogy a fő motivációja egy alkalmazottnak ne a juttatás legyen, hanem tudjon azonosulni a cég értékeivel, és akarjon egy közös célért dolgozni.

Mindezt egy olyan egyszerű kérdéssel tudod tesztelni egy interjú során, mint a “Miért szeretnél ennyit keresni?” vagy “Miért szeretnél ennél a cégnél dolgozni?”.

Szeretnél Te is felkészülten toborozni?

Még több, hasonló toborzási tippel várunk az ÚJ TOBORZÁSI MÓDSZEREK − HOGYAN ÉPÍTSD FEL A CSAPATOD? előadáson!

Nemes-Nagy Szilvia
Személyzeti és vezetési szakértő
Építsd Fel A Csapatod!