Ügynök, forgalmazó, eladó, értékesítő vagy kereskedő? A magyar nyelv szépsége, hogy bár rokonértelmű szavakat használunk, a segítségükkel mégis árnyaltan tudunk fogalmazni.
Ha cégvezetőként munkatársat keresel, akkor neked sem mindegy, hogy
– egy ízig-vérig kereskedő, értékesítő kollégára bukkansz, aki ezerrel pörögve egyszerre több dologra is képes koncentrálni, aki lelkesen végzi a dolgát, jobbnál jobb üzleteket hoz,
– vagy egy eladót alkalmazol, aki arra gondol, hogy a vásárló úgyis megtalálja, álljon be a sorba, és várjon, amíg kiszolgálja.Ugye micsoda különbség?
A személyzetfelvétel során bizony olyan döntéseket hozol, amik hosszú távon befolyásolják a céged működését.
Eladóra vagy értékesítőre van szükséged?
A válasz egyértelmű. Ha fejlődést szeretnél elérni a vállalkozásodnál, akkor biztosan értékesítőt szeretnél, akinek a lelkesedése újabb piacokat nyit meg, aki még a régebbi munkatársakat is jobb eredményekre motiválja, akit nem szükséges állandóan kontroll alatt tartani.
Mire figyelj a személyzetfelvétel során az értékesítőknél?
3 kulcstulajdonság
Az értékesítőknél talán még nagyobb szerepe van a lelkesedésnek, a motiváltságnak, mint más szakmákban. Ne hidd, hogy ha az elején nem elég lelkes a jelölt, később motiváltabb lesz! A lelkesedést, a csillogó szempárt már a kezdet kezdetén látnod kell.
Az eredményes értékesítő másik legfontosabb tulajdonsága a kitartás. Ha gyakran váltogatta korábbi munkahelyeit, ha sok mindenbe belekapott, akkor hajlamos néhány kudarc után feladni.
A harmadik elengedhetetlen tulajdonság a jó kommunikációs készség. Az értékesítőnek meg kell találnia a hangot minden vásárlóval és ügyféllel. Ha nem kommunikál elég jól, ez nem fog menni neki.
Ahhoz, hogy gyorsan megtaláld a számodra megfelelő jelöltet, akivel hosszú távon is együtt tudsz gondolkodni és dolgozni, némiképp el kell térned a tankönyvekben tanított HR-es szemlélettől.
A személyzetfelvétel során nem kell feltétlenül elhamarkodni a döntéseidet, hiszen ezzel rengeteg bosszúságtól kímélheted meg magadat, és a fluktuációt is csökkentheted. Egy rossz döntés után hónapok telhetnek el, amikorra az új értékesítő alkalmatlansága kiderül.
Az állásinterjú gyakran csalóka képet fest
A szakértelmet viszonylag könnyű ellenőrizni, és képzéssel, továbbképzéssel azokat a hiányosságokat is lehet pótolni, amik a szakterületed sajátosságaiból adódnak.
A személyiségüket azonban csak ideig-óráig változtatják meg az emberek. Az, hogy az állásinterjú alatt mindenki kicsit más képet mutat magáról – ki jobbat, ki rosszabbat – köztudott. Csak egy mérnöki precizitással megtervezett stratégiával lehet előcsalogatni a valós képet.
Tippek és titkok a személyzetfelvételhez
Hogyan alkoss objektív képet a jelentkezőkről? A személyzetfelvételre neked is fel kell készülnöd. A Performia tréningek és tesztek segítenek kialakítani azt a stratégiát, aminek a segítségével a Te vállalkozásod is könnyedén kiválaszthatja a számára sokat érő értékesítőt az eladó helyett!