Őszintén a személyzetről: Marten Runow szerint ez a legnagyobb személyzetfelvételi hiba

 In Archivum

A mai cikket Marten Runow szavai alapján írom, tehát koprodukció. A megbízható személyzetfelvétel tréningen mondta el a véleményét arról, hogy mi a legnagyobb hiba, a személyzetfelvételben. És több ország kis és nagy cégei hívják segíteni, tudhatjuk, hogy a véleménye mögött rengeteg tapasztalat áll.

Mi a legnagyobb személyzetfelvételi hiba Marten Runow szerint?

A türelem. De miért? Kezdjük néhány lépéssel előrébbről a témát, és kiderül.

Ha új munkatársat veszel fel, különböző típusú emberekkel találkozol.
1. Vannak első ránézésre megfelelő emberek, felvesszük őket és beválnak, jók az eredményeik. Ez az álom kategória. Jól nézett ki, és tényleg jó.
2. Aztán ott van egy másik, jól néz ki papíron, a helyes dolgokat mondja. Felvesszük, de nem igazán termel.
3. Egy harmadik pedig nem tűnik nagyszerűnek, de egy kicsit kétségbeesett helyzetben vagyunk, és pont olyan gyakorlattal rendelkező emberre van szükségünk, mint ő. Nincs más választásunk, adunk neki egy esélyt. Felvesszük, mégsem válik be.
4. Aztán van egy negyedik, aki szintén nem tűnik tökéletesnek, de nagy nyomás alatt vagyunk, nagyon kellene az ember azonnal, a tapasztalata is megvan hozzá. Ok, adjunk neki esélyt! Felvesszük, és elképesztően teljesít. Mindenki el van ájulva tőle.

Melyik a 4 típus közül a legproblémásabb?

A második, mert nagyszerű jelöltnek tűnik, de nem fog termelni. Gyakran hosszú időbe telik, míg rájövünk, hogy ez az ember valójában nem segít nekünk.
Sőt, néha még arra is rá kell jönnünk, hogy nem csak nem segít a termelésével, hanem közben negatív dolgokat csinált. Kulcsinformációkat szivárogtatott ki a konkurenciának, megsértett jó alkalmazottakat, akik azóta tovább álltak, miközben egészen jónak mutatta magát felénk. Amikor erre rájössz és kirúgod, már nagy mínuszt hagy maga mögött, és ennek a mértéke lehet határtalan.
Abban is segíthet, hogy csődbe vigyen téged. Mint legutóbb ez a bank Párizsban, a Bank General. Felvettek egy kereskedőt, aki rosszul kereskedett, viszont a felhalmozott veszteséget ügyesen el tudta rejteni. Néhány évvel később, mire rájött erre a bank, már 5 milliárd euróra rúgott a veszteség. A bank majdnem csődbe ment. Ez csak egy ember volt, aki még csak nem is vezetői pozícióban tevékenykedett. Ne becsüld alá, hogy mekkora veszteséget tud okozni akár csak egy alkalmazott is, legyen az bárhol a szervezetben.
Nagyon drága módszer ennek a kiderítésére, hogy felveszed ezt az embert! Mi nem ezt javasoljuk, egyszerűbb letesztelni, mielőtt még felvennéd az illetőt.

Mi a helyzet a 3. típusú munkatárssal?

Róla tudod, hogy nem tökéletes, ezért óvatos leszel vele. Már az elején azt mondod a vezetőjének, “Tartsd rajta a szemed, aztán majd meglátjuk”. Majd megkérdezed, hogyan teljesít, és ha rosszul, már mondod is, hogy “Ok, ezt itt fejezzük be”. Ez az, amiért azt mondom, hogy ez nem annyira veszélyes. Rendszerint nagyon gyorsan távozik a szervezetből.

Nézzük az első és a negyedik típust!

Amikor az első típusú jelöltet veszed fel, az a nagyszerű, hogy már az elején látod, hogy ez az ember mekkora segítség lesz neked. Fel tudnál idézni most egy olyan alkalmazottat, akit felvettél és bevált? Nem számít milyen beosztásba. A következő a kérdés: Onnantól, hogy felvetted azt illetőt, addig a pillanatig, amikor már láttad, hogy ez az ember mennyit fog segíteni neked, mennyi idő telt el? Nem sok, igaz? Valószínűleg néhány nap, egy hét. Szerencsér,e ez egy gyors folyamat. Amikor valaki igazán segít neked, azt nagyon gyorsan észreveszed. Még akkor is ha a maximumot még nem hozza.
Vettél fel olyan embert, akiben bíztál, de nem igazán nyújtotta azt, amit vártál tőle? Mi történik ilyenkor? Pár hét múlva elkezdünk megbeszéléseket tartani róla… “Te mit gondolsz róla?” “Hát, nem igazán látom, még nem igazán indult be. De megvan a hozzáállása, és csak idő kérdése, hogy mikor fog igazán beindulni.” “Ok, egy kis ideig még ott tartjuk.”
Aztán 3 hónap múlva, az illető még mindig nem nyújt annyit, amennyit várunk tőle. Eddigre már olyan komoly összeget fektettünk bele, hogy nem könnyen engedjük el, és csak biztatjuk magunkat, hogy már biztos mindjárt teljesíteni fog, tartsunk ki! Aztán újabb 6 hónap után azt látod, hogy még mindig nem történik meg. Sőt, akár azt is láthatod, hogy bizonyos dolgokat pedig ő csinált, pl. hozzájárult egy nagy ügyfél elvesztéséhez, stb.

Itt a legnagyobb hiba az az, amit úgy hívunk, hogy TÜRELEM.

A türelemre általában úgy tekintünk, mint egy erényre, és ez sokszor jogos is, például igazán jól jön, ha gyerekekkel dolgozol. De a személyzetfelvételben a türelem egy kockázati tényező. A személyzetfelvételben NEM SZABAD, HOGY TÜRELMES legyél! Ha nem látsz közel azonnal egy tisztességes hozzájárulást és segítséget az illető részéről, akkor rövidítsd le ezt az időszakot. Még akkor is, ha mondjuk 4 hónap után bevált volna, mert ez egy hihetetlen lassan fejlődő ember lenne.

Ha valaki jól dolgozik és sokat termel, azt szinte rögtön látni fogod. Ne reménykedj hónapokig, hogy az új munkatársad egyszer csak elkezd beindulni, keress inkább egy jobb jelöltet helyette.

Nemes-Nagy Szilvia
Személyzeti és vezetési szakértő
Építsd fel a csapatod!

Recent Posts
0