Őszintén a személyzetről: Itt egy elfelejtett csoportja a munkavállalóknak

 In Archivum

Ma még mindig az a cégek egyik legnagyobb gondja, hogy nincs elég szakember, akit meg is tudnak fizetni. Ezért ebben fogunk a héten is segíteni. Mégpedig úgy, hogy rámutatunk egy csoportra, akit nem szoktak számításba venni a vezetők, amikor új kollégát keresnek.

Kik a méltatlanul figyelmen kívül hagyott munkavállalók?

Pár napja fodrásznál voltam, Réka, az aranyollójú fodrászom mondta, hogy látta a Facebookon az új CD-énket, kérdezte, hogy miről szól. Arról, hogyan találjanak új munkatársakat a cégek – válaszoltam. Erre nagy lelkesedéssel és némi felháborodással a hangjában kezdte mesélni, hogy nagyon sok vendége panaszkodik, amiért nincs munkaerő, de közben rengetegen arról panaszkodnak, hogy nincs munkájuk. Utóbbiak nagy része fiatal nő, két csoportra oszthatók: akiknek még nincs gyereke, és akiknek van kisgyereke. Ha van, akkor az a baj, ha nincs akkor meg az… Szülés előtt és után senki nem meri felvenni őket.

Lemondunk egy rétegről, aki mintha fogyatékos lenne, és a fogyatékossága a gyerek. Erről, az anyukák visszatéréséről, szól a Vodafone remek videója is Reconnect program a tehetséges női vezetőknek címmel.

Nem a gyerekvállalással van a gond, hanem a konvenciókkal

Rugalmasabbnak kell lenni. Többféle kategóriája van a munkának, persze sokszor van úgy, hogy 8 órát le kell dolgozni és ezzel nem igazán lehet variálni. Viszont a cégek nagy részénél nem a munkaidő kitöltése a cél, hanem az elvégzett munka, hiszen ez alapján fizetnek az ügyfelek is. Ezért szerencsére a cégek egyre inkább azt veszik figyelembe, hogy a munkát el kell végezni, nem azt, hogy bent kell lenni az irodában. Így a kismamáknak leginkább megfelelő rugalmas munkaidő nem is olyan nehezen elképzelhető.

Persze, érthető a félelem a kisgyerekes anyukák alkalmazásával szemben. A kkv-ban általában minden munkakörre van egy ember, egy minőségellenőr, egy könyvelő, egy értékesítő. Ha ő kiesik, akkor bajban van a cég, nincs aki elvégezze a munkát, és ilyenkor máshonnan kell kivenni embert a helyére. Ezért is kerülik azt a munkaerőt, aki valószínűleg sokat fog hiányozni a kisgyerek miatt.
Lehet kígyót-békát kiabálni a munkáltatókra, de olyan rémtörténeteket is hallok ügyfelektől, hogy a 11 munkatárs közül a fele gyesen van. Így tényleg nehéz elvégezni a munkát és egyenesben tartani a pénzügyeket.

Fontos, hogy olyan munkatársakat vegyünk fel, akiknek rendben van az életük, és számíthatunk rájuk. A kismamákról valamiért nem ezt gondolják a vezetők. Pedig az, hogy valaki felelősségteljes munkatárs és felelősségteljes anya, nem zárja ki egymást.

Hogyan alkalmazzunk kismamákat?

1. Felezd meg a munkakört
Nézd meg, van-e olyan munkakör, amit két részmunkaidős ember el tud végezni. Például a pénzügyben az egyikük számláz, a másik intézi a többi teendőt. Vagy az értékesítőknél egy ember időpontot egyeztet, a másik találkozókra megy. Külön jó, ha tudják váltani is egymást.

2. Otthoni munkavégzés (alias home office)
A másik praktikus munkamódszer a távmunka: nálunk is a cégben majdnem minden feladatkört meg lehetne csinálni távolról. Online szoftvereink vannak, plusz telefonon is lehet egyeztetni. Jó, ha személyesen találkozik a csapat, de lehet, hogy elég heti egyszer, ha ki van dolgozva a folyamatos kapcsolattartás napi szinten. Nem kell ettől félni, nem azért dolgoznak az emberek, mert bent vannak az irodában.
Hagyományosan a 8-tól 5-ig tartó munka van a fejünkben, ezen muszáj változtatni. A legtöbb helyen már nincs értelme ragaszkodni hozzá.

3. Rövidített munkaidő
Lehet például 6-órás a munkaidő, hogy az anyuka még reggel el tudja vinni a gyerekeket bölcsibe-oviba, és délután elmehessen érte. Ehhez hozzá lehet igazítani a bért, és a juttatásokat. Nem kell kivételezni velük, vagy a többiek kárára mindent megengedni. De tekintsük a kismamákat is értékes munkatársaknak és találjuk meg a helyüket.

Érdemes átgondolni, méghozzá merészen, hogy mik azok a munkakörök, ahol ez működhet. Ha el merjük engedni a konvenciókat, akkor munkába tudjuk állítani az anyukákat.
Meg lehet beszélni a munkatársakkal, hogy mindig időben szóljanak az érkező kisgyerekről. És adja át a posztját a leendő anyuka. Így a vezetőnek alig lesz feladata a helyzettel. Nálunk Bettike a terhesség alatt adta át a posztját Mártinak. Otthon tanultak nagyrészt, mert Betti nem tudott bejönni egy idő után. De Márti a mai napig emlegeti, hogy mennyire gondosan, pontosan kapott meg minden tudást Bettitől. Igen, kicsit kényelmetlen az átállás, nem halad minden terv szerint, de mindig megoldható. Ha pedig jó embereket vettél fel és jól bántál velük, számíthatsz rá, hogy ilyen lelkiismeretesen segítenek majd neked, mint nekünk Bettike a kis Noellel a pocakjában.

A cég a második családunk

A terhesség nem betegség, a kismamaság nem fogyatékosság. Legyünk büszkék arra, hogy hány babája van a csapatnak! És ha tudjuk, találjuk meg a helyét a fiatal anyukának, hogy visszatérhessen. Már csak azért és, mert ha senki más nem meri, de mi alkalmazzuk őt, akkor hálás lesz érte, és megnyertünk magunknak évekre egy lojális munkatársat. De méginkább azért, mert egy jó képességű emberünk, akit nem akarunk elveszíteni csak azért, mert gyereket vállalt.

Egy extra trükk zárásképp: Ha nehéz kitalálnod, hogy hogyan dolgozhat egy fiatal anyuka a cégedben, gondolj arra, mit tennél, ha a lányodnak, menyednek, feleségednek kellene munkát adnod. Mindjárt könnyebben fog menni!

Nemes-Nagy Szilvia
Személyzeti és vezetési szakértő
Építsd fel a csapatod!

Recent Posts
0